”Daniel Helldéns (MP) krav på miljözoner skulle utestänga en halv miljon lite äldre dieselbilar från delar av Stockholm”, skriver Robert Collin, motorreporter på Aftonbladet. Foto: Erik Simander/TT/Privat

”Helldéns krav skulle utestänga en halv miljon dieselbilar”

Publicerad

DEBATTINLÄGG · ”'Om vi inte kan tänka oss att samäga, samåka, ta pendeln och cykla sista biten spricker den fossilfria visionen”, skriver Robert Collin som en reaktion på löftet om Stockholms innerstad utan fossildrivna bilar år 2030.

Robert Collin
Motorreporter på Aftonbladet

Det lilla ordet ”om” kullkastar den politiska retoriken när Stockholms miljöborgarråd Daniel Helldén (MP) lovar en innerstad utan fossildrivna bilar till år 2030.

Det har han ju lovat förr, men nu får han draghjälp av en utredning från konsultföretaget WSP, beställd av Volkswagen, Scania och Vattenfall.

Rapporten presenteras i Almedalen, Dagens Nyheter var först med att skriva om den.

”Om” alla bitar hamnar på rätt plats ”kan” det bli så, säger Mats Norlin på WSP.

”Om” Stockholm får en bättre ladd-infrastruktur, ”om” elbilarna blir billigare och ”om” de får bättre räckvidd.

”Om” Stockholm får miljözoner och ”om” det blir förbud mot fossilbilar.

”Om” kraftnätet byggs ut och ”om” Stockholm får fler ladd-stolpar. Och inte minst, ”om” samhället tar på sig kostnaden.

Men inte nog med det. Vi måste dessutom samäga våra bilar. Det är en förutsättning för den fossilfria innerstaden, skriver utredarna.

”Om” vi inte kan tänka oss att samäga, samåka, ta pendeln och cykla sista biten spricker den fossilfria visionen.

Helldéns krav på miljözoner skulle utestänga en halv miljon lite äldre dieselbilar från delar av Stockholm.

Därför är det viktigt, säger han, att ge signaler om zonerna så att ”de som verkligen behöver bilen i innerstan”, (observera att det fossilfria kravet inte bara gäller Gamla Stan längre, utan ”innerstan”) har tid på sig att ställa om.

Helldén säger alltså att signalen nu är att det blir förbud mot diesel- och bensinbilar år 2030, och att de som verkligen behöver bil i innerstan kan börja fundera på att byta till el-bil redan nu.

Och nu gör Helldén ytterligare en glidning från sina redan tidigare diffusa planer. Han vill göra en justering i miljözonerna så att ladd-hybrider blir tillåtna om de kör på el.

Men vad sa han i våras? Jo, att fossilförbudet bara skulle gälla i zon 3, det vill säga Gamla stan. Och där skulle det inte ens duga med ladd-hybrider. Bara rena el-bilar skulle få köra där. Nu utsträcker han förbudstankarna till hela innerstan. Men med möjlighet att köra ladd-hybrid.

Hur ska han ha det, Daniel Helldén? Och har den plötsliga generositeten när det gäller ladd-hybrid i Gamla stan att göra med att han själv kör en?

Men vad spelar det för roll, egentligen. Jag räknade ihop elva förbehåll i utredningen. Tio ”om” och ett ”kan”.
Och knappt något ”om” lär passera nålsögat. Hur många vill till exempel samäga bilen? Eller cykla sista biten i ur och skur? Kanske samma personer vill samäga lägenhet. Då skulle vi bli av med bostadsbristen på en gång!

Jag utgår från att Daniel Helldén ställer sig först i raden med dem som vill samäga både hem och bil.

Om SVT Opinion

Debattinlägget ovan är från SVT Opinion. Innehållet är debattörens egen uppfattning – inte SVT:s.

Val 2018 - #dinröst

Mer i ämnet