Max nya satsning görs ”i samarbete med oberoende organisationen Djurens Rätt”, enligt ett pressmeddelande från hamburgerkedjan.
Hamburgerkedjan Max planerade en satsning med Djurens Rätt. Men så publicerades kritiska granskningar av djurrättsaktivister, och Max avbröt samarbetet. Artikelförfattaren ifrågasätter journalistiken i granskningarna. Foto: TT/Facebook
Debattinlägg

”Hetsjakt efter djuraktivisters lajks”

”Vi kan inte döma en organisation efter några enskilda individers lajks. Vi kan inte förvänta oss att en organisation eller ett företag har den sortens koll på sina volontärer eller anställda”, skriver Samuel Rostøl.

Om debattören

Samuel Rostøl
Djurrättsaktivist

Åsikterna i inlägget är debattörens egna.

Det är helt fantastiskt att man förväntar sig så mycket mer av en ideell organisations kontroll på sina volontärer än vad man förväntar sig av anställda i ett företag.

Hade man granskat Ica:s, Axfoods eller Max anställda hade man garanterad lyckats hitta en och annan där också. En som har lajkat något oacceptabelt.

Det var ju det journalisterna gjorde. Gång på gång lyckades de hitta det otänkbara: En lajk, en kommentar eller en ”follow” – av något oacceptabelt – från en människa som också hade engagerat sig för en djurrättsorganisation.

Och närmast okritiskt kopplade då journalisten den organisationen med det oacceptabla beteendet – även om organisationen både innan, då och efteråt tar avstånd från sådant beteende.

I det här fallet handlade det om hot och våld. Hot och våld sysslar vare sig Djurrättsalliansen eller Djurens Rätt med.

De tar även aktivt avstånd från det, och förespråkar endast ickevåld som metod.

Ändå har nu dessa två organisationer smutskastats, och stora samarbetspartners har dragit sig ur samarbetet. Först Ica och Axfood. Därefter Max.

Max annonserade nämligen att de ville märka sina veganska erbjudanden med ”100% veganskt”-märket till Djurens Rätt.

Utmärkt! Ett bra varumärke från en organisation som funnits i Sverige i 137 år och aldrig sysslat med våld eller hot.

Två dagar senare backade MAX ur samarbetet, efter stora reaktioner bland annat från Lantbrukarnas Riksförbund.

Min fråga är självklar: Menar verkligen dessa företag att en volontärs lajk betyder så mycket? Har de själv koll på alla anställdas lajks?

Och vad skulle hända om en anställd inom Ica, Axfood eller Max skrev eller lajkade ett av de över 700 hot djurrättsaktivister fick läsa efter att de hade blockerat infarten till ett slakteri – är då Ica, Axfood eller Max också terrororganisationer? 

Och vad hade de gjort om GP upptäckte det, och skrev en artikel som framställde dem som om de sympatiserar med hot och våld för att en anställd lajkat något? Alla vet svaret. GP hade aldrig skrivit en sådan artikel.

Kanske några anställda hade förlorat sina jobb, men ingen hade någonsin accepterat att Ica blev associerat så direkt med några enskilda anställdas Facebook-aktivitet.

Ändå har det blivit så för Djurrättsalliansen och Djurens Rätt, som aldrig sysslat med vare sig hot eller våld.

Vi kan inte döma en organisation efter några enskilda individers lajks. Vi kan inte förvänta oss att en organisation eller ett företag har den sortens koll på sina volontärer eller anställda.

Det är de enskilda individer som får stå till ansvar för vad de tycker.

Denna hetsjakt efter lajks är ett problem, som än så länge endast riktas åt ett håll. Vad händer om den riktas åt det andra hållet?

Om SVT Opinion

Debattinlägget ovan är från SVT Opinion. Innehållet är debattörens egen uppfattning – inte SVT:s.