Foto: ANDERS WIKLUND/TT/Robin Haldert/TT
Debattinlägg

”Julvilan – en ulv i fårakläder”

Publicerad

JULEN · ”Om hela Sverige satsade på att promenera lika mycket ’extra’ som man äter under julhelgerna så hade den här högtiden varit rena dunderkuren för folkhälsan”, skriver Jonas Colting.

Om debattören

Jonas Colting
VM-medaljör i triathlon, författare, hälsodebattör, coach och föreläsare

Åsikterna i inlägget är debattörens egna.

Julen står för dörren och med den ett antal röda och lediga dagar för de flesta. För många av oss sträcker sig jul- och helgledigheten egentligen över två hela veckor.

Det är en tid på året som majoriteten av svenska folket ser som en behövlig utandning efter en lång höst och som en period av vila, återhämtning och socialt umgänge.

Låt oss heller inte glömma jul och nyår som den matens högtid den faktiskt är och som en långhelg där det är motiverat och berättigat att både äta och dricka lite extra gott och mycket.

Jag älskar julen och jag älskar julbordets alla läckerheter och jag vill verkligen inte komma knackande på axeln och pådyvla någon ett dåligt samvete kring att uppskatta julens sötma.

Men lika mycket som jag älskar julmaten så vet jag också att när njutning blir till ohämmat frosseri så blir det inte gott längre. Det gäller helt enkelt att välja sina tillfällen när man går ”all in” på ätandet.

Men tänker man att julen börjar någonstans kring första advent och sträcker sig fem veckor fram, och äter därefter, så blir det problematiskt.

Mitt tips är att skära bort så mycket socker och stärkelse som det går ur alla vardagsmåltider som julen trots allt också erbjuder.

Det sista man behöver addera till den allmänna sockerhysterin som julen föranleder, är ännu mer kolhydrater i form av sötade flingor, juice eller gröt till frukost.

Eller pasta, bröd, vitt ris eller potatis till alla andra måltider. Ät istället fler gröna bladgrönsaker, broccoli, avokado, färskt kött, fisk och ägg.

Ett riktigt bra tips för att balansera upp allt njutningsätande är att fasta en halv dag då eller då under julen.

En morgon och förmiddag på bara kaffe och vatten, gärna tillsammans med en promenad, är ett fantastiskt sätt att balansera blodsocker och insulin mellan alla skrovmål!

På tal om promenader, om hela Sverige satsade på att promenera lika mycket ”extra” som man äter under julhelgerna så hade den här högtiden varit rena dunderkuren för folkhälsan!

För vad vore bättre att göra med den allmänna ledigheten, förutom att äta då, än att också motionera och träna mera? Tillsammans med hela familjen!

Och det gäller faktiskt inte bara julen utan i allmänhet! En studie i veckan visade att närmare 12 procent av Sveriges befolkning avlider av bristen på motion.

12 procent! Om samma siffra hade gällt C-vitaminbrist, trafikolyckor eller rökning hade det föranlett ett ramaskri.

Detta överdrivna vilande, sittande och slappande, en ”vilande” ulv i fårakläder, tar alltså livet av oss.

Sanningen är ju att det inte finns någonting som tillhandhåller så mycket återhämtning och vila som att just motionera! Kombinationen av syresättning, frisk luft, natur och dagsljus är rena dunderkuren för den stressade, utarbetade och inomhusvistandes yrkesmänniskan.

Vi ska inte blanda ihop passivitet med vila och återhämtning och en timmes rask promenad varje dag under julen garanterar en timme extra sömn på natten och på några veckor är batterierna laddade igen!

Passivitet tar livet av oss men vilan gör oss starkare och friskare. Så vi ska vara mer aktiva på dagarna, i synnerhet när vi är lediga och har möjligheten, så att vi kan sova och vila bättre på nätterna.

För mig personligen är jul- och nyårshelgen inte annorlunda än året i övrigt, bara lite mer ledighet och lite mer tid för umgänge med familj och vänner.

Min julafton börjar klockan 09 då jag och några vänner fullföljer en nu 20 år gammal tradition av gemensam löpning tillsammans.

Vi vet nämligen sedan länge att det bästa umgänget och de skönaste samtalen har man när man i sakta mak lunkar fram i tyst och stilla natur.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Om SVT Opinion

Debattinlägget ovan är från SVT Opinion. Innehållet är debattörens egen uppfattning – inte SVT:s.

Opinionskalendern 2015

Mer i ämnet