Foto: Jessica Gow / TT
Debattinlägg

”Bråken i klassrummen måste få konsekvenser”

Opinion ·

”Jag har sett skolor där våldsamma elever har slagit ner lärare. Samma elever kan jag sedan se anklaga lärare för att de fysiskt har föst elever från ställen där de inte får vara. Jag har sett skolor där det inte bedrivs en relevant undervisning”, skriver Kent Österberg.

Om debattören

Kent Österberg
Pensionerad lärare

Åsikterna i inlägget är debattörens egna.

En kille roar sig med att trasa sönder lektionen för läraren. Han kommer med högljudda kommentarer till vad läraren säger. Läraren blir irriterad, men skrattarna i klassen har han ju med sig, så han fortsätter med att störa.

Han börjar tänka: ”Jag kan ju sitta här och sabotera och där framme i katedern står en stor lärare och han kan inte få stopp på mig. Han kan inte göra någonting för att hindra mig.”

Eleven tycker säkert inte illa om den stackars läraren, men det är ett socialt spel i klassen, han får poäng av kompisarna för det han ställer till med och det är för honom mycket viktigare än att få lärarens uppskattning.

När lektionen blir sönderhackad så stiger oron i klassen, fler elever börjar bli stökiga. Några sitter och försöker koncentrera sej på vad läraren undervisar om, men det blir mer prat från läraren om att alla ska vara tysta, än att läraren säger något man kan lära sej av.

Att läraren inte kan få stopp på oordningen i klassrummet, att det inte syns finnas någon gräns för hur illa man kan bete sej, det triggar eleverna att göra värre saker.

Det som sker är förödande för lärare, elever och kanske allra värst för de mest störande. Jag har sett skolor där våldsamma elever har slagit ner lärare. Samma elever kan jag sedan se anklaga lärare för att de fysiskt har föst elever från ställen där de inte får vara.

Jag har sett skolor där det inte bedrivs en relevant undervisning. Samtidigt i dessa skolor finns det många elever som är seriösa och vill klara av att lära sej det som skolan har för mål att lära ut.

Vad varje elev måste känna, det är att det finns konsekvenser för mig om jag beter mig fel. Jag kanske inte få gå kvar i klassen, utan blir flyttad till någon annan stans. På 70-talet hade vi OBS och klinik, för elever som, av olika skäl, inte passade in i klassundervisningen.

Skolan skall möta eleverna utifrån var och ens förutsättningar, heter det, och det kanske innebär att man ska ge skolan resurser för att placera elever där förutsättningarna är bäst för var och en.

Som vikarierande lärare, efter min pension, så ser jag allvarliga förhållanden i många olika skolor och det är mycket som oroar mig.

I diskussionen om Pisa-resultaten så pratas det mest om pedagogiska fel i den svenska skolan, men lite om bristen på arbetsro i allt för många skolor.

Om SVT Opinion

Debattinlägget ovan är från SVT Opinion. Innehållet är debattörens egen uppfattning – inte SVT:s.