tunnelbana
SSU Stockholm vill ha fri kollektivtrafik av både miljö- och rättviseskäl. Foto: Bertil Ericson/TT
Debattinlägg

”Vi behöver en avgiftsfri kollektivtrafik”

Opinion ·

”För ett hållbart, fritt och rättvist Stockholm behövs en avgiftsfri kollektivtrafik”, skriver Rebin Kamal, som leder kampanjen i huvudstaden.

Om debattören

Rebin Kamal
kampanjledare för SSU:s sommarkampanj för fri kollektivtrafik

Åsikterna i inlägget är debattörens egna.

Kollektivtrafiken är framtidens viktigaste transportmedel. Med hjälp av den kan vi tackla allt från segregation till klimatproblem.

SSU vill göra kollektivtrafiken gratis för alla medborgare i hela landet, oavsett förutsättningar. Därför kommer SSU Stockholm från och med idag att sommarkampanja för ”Avgiftsfri kollektivtrafik”.

Idag kostar ett månadskort 830 kronor. Efter landstingsbeslut 2016 om höjning av kortpriset blir resultatet att månadskortet höjs med 100 kronor under loppet av tre år.

Det är inte rimligt att stockholmarna ska betala uppemot 1000 kronor för att ta sig till sina jobb, skolor eller andra aktiviteter som är väsentliga för både individens och samhällets utveckling.

Det är inte okej att stockholmare ska straffas med höga priser när de vill ha tillgång till staden de lever i. Det ska vara en självklarhet för en demokrati att alla de som verkar, skapar och bor i staden ska få möjligheten att ta sig runt i den. Oavsett ens förutsättningar.

Med ett växande Stockholm så krävs det också att vi bemöter klimatutmaningarna på rätt sätt. Enligt Naturvårdsverket ökade personbilens utsläpp mellan 2014 och 2015.

Även om utsläppen har minskat i övrigt under 90-talet så stod bilen ändå för 11 miljoner ton koldioxidutsläpp i Sverige 2015.

Dessutom byggs nu den kontroversiella Förbifart Stockholm som enligt DN kan komma att sluka uppemot 45 miljarder kronor, ett projekt som väntas öka bilanvändandet, inte bara underlätta framkomligheten.

Våra klimatproblem kommer inte att kunna lösas varken nu eller i framtiden om vi endast fokuserar på att förbättra våra bilar och göra dem ”grönare”.

Man måste ge medborgarna ett alternativ till bilen; ett som inte kostar för mycket, finns tillgängligt överallt och framför allt inte sliter på vår planet.

Kollektivtrafiken är Stockholms blodådror som binder staden samman. Det är även ett av våra främsta verktyg för att förebygga segregationen och ojämlikheten.

En gradvis sänkning av priset på SL-korten, ett avprivatiserande av kollektivtrafiken, ett beskattande av företag som ligger nära kollektivtrafiken med mera är ett par av flera förslag på hur man skulle kunna gå till vägas.

För ett hållbart, fritt och rättvist Stockholm behövs en avgiftsfri kollektivtrafik.

Om SVT Opinion

Debattinlägget ovan är från SVT Opinion. Innehållet är debattörens egen uppfattning – inte SVT:s.