Foto: Christine Olsson/TT
Debattinlägg

”Kundernas efterfrågan styr våra inköp”

Alkoholmonopol ·

”Vår ambition är att erbjuda bästa tänkbara sortiment utifrån våra kunders efterfrågan”, skriver Marie Nygren.

Om debattören

Marie Nygren
Vice vd, Systembolaget AB

Åsikterna i inlägget är debattörens egna.

Ölentusiasten Christian Nielsen skriver i en debattartikel på SVT Opinioni att hantverksöl är här för att stanna och att kunder själva ska kunna välja vilket öl de vill köpa.

Just det växande intresset för lokalt och småskaligt tillverkade drycker ligger till grund för de förändringar som kommer att genomföras. Systembolaget har de senaste åren genomfört en rad serviceförbättringar för att möta denna kundefterfrågan.

Sedan fyra år tillbaka erbjuds lokalt tillverkade drycker på butikshyllan i de tre systembolagsbutiker som är närmast produktionsplatsen. Sedan två år kan våra kunder beställa lokala och småskaliga drycker till valfri butik i hela Sverige, utan extra kostnad för vare sig kunden eller tillverkaren.

Den förbättrade servicen gällde även produkter som har en tydlig lokal efterfrågan, oavsett ursprung, eftersom Systembolaget inte får gynna svenska produkter.

Kundernas efterfrågan i kombination med det ökande antalet leverantörer har lett till att vi har växt ur den nuvarande modellen.

I dag har Systembolaget närmare 150 leverantörer som förser våra kunder med cirka 500 småskaligt och lokalt efterfrågade alkoholdrycker.

De nya reglerna innebär att de lokalt tillverkade dryckerna kan säljas i upp till tio butiker i närområdet, om kundefterfrågan finns – jämfört med tre butiker i nuvarande lösning. Det blir en tydlig information till kunderna med hyllkantsetiketter i butik.

Förändringarna innebär också att vi kommer kunna ge kunderna bättre information om varorna genom att samtliga artiklar provas, av såväl Systembolaget som dryckesskribenter, och förses med beskrivning med mera.

Dessutom kommer fler butiker att erbjuda fler artiklar och produkterna blir sökbara på nätet, vilket bör glädja även leverantörerna.

Leverantörerna kan, precis som i dag, välja att bara leverera till de närmaste butikerna.

Men om man vill vara beställningsbar i hela landet, vilket cirka 80 procent av leverantörerna har valt, sker leveransen framöver via Systembolagets depå i Örebro.

Det är dessutom mer hållbart att leverantörerna skickar hela kartonger till depån i stället för att enstaka flaskor som nu skickas kors och tvärs mellan olika butiker.

Dialogen med våra leverantörer pågår sedan i maj och i början av september genomför vi ett tiotal träffar i olika delar av landet för att lyssna på vilka förbättringsförslag som kan finnas.

I denna process kommer vi också att ta ställning till de konkreta förslag som Christian Nielsen presenterar.

Vår ambition är att erbjuda bästa tänkbara sortiment utifrån våra kunders efterfrågan. Med den nya modellen kommer vi att kunna erbjuda ett brett och kvalitetssäkrat sortiment av lokalt och småskaligt producerade produkter i hela landet, och förbättra och effektivisera beställningarna.

Varorna kommer snabbare fram till kunderna och information till dem kan baseras på korrekta lagersaldon. Samtidigt skapar vi bättre förutsättningar för en mer hållbar distribution och hantering.

Om SVT Opinion

Debattinlägget ovan är från SVT Opinion. Innehållet är debattörens egen uppfattning – inte SVT:s.