Debattinlägg

”Låt andra än AF förmedla jobb”

Arbete ·

”Vi hör ofta från företag som letar efter arbetskraft, att Arbetsförmedlingen inte ger det stöd som behövs. Dags att konkurrensutsätta jobbförmedlandet.”

Under de senaste dagarna har debatten återigen blossat upp om problemen för företag att få hjälp av Arbetsförmedlingen. Viljan finns hos företagen, men stödet från Arbetsförmedlingen uteblir gång på gång. Svenskt Näringslivs och Almegas rekryteringsenkäter visar att Arbetsförmedlingen minskar i betydelse – allt färre vänder sig till myndigheten. Samtidigt är betyget för förmedlingens arbete sämre än för andra rekryteringsmetoder.

Därför är det inte förvånande att den mediedebatt som följt efter Josefine Wahlbergs försök att med hjälp av Arbetsförmedlingen hitta arbetskraft till sitt företag har varit intensiv.

Wahlberg gör det som ett nystartat företag gör – nämligen vänder sig till Arbetsförmedlingen för att få hjälp att hitta rätt kompetens, som hon skrev om här på SVT Debatt den 23/2. Hon har inga krav på högskoleutbildning utan kan tänka sig att anställa någon av alla arbetslösa ungdomar som finns där ute.

Ändå får inte Josefine Wahlberg den hjälp hon behöver, i stället ges en skrämmande bild av en till synens ineffektiv verksamhet.

Tyvärr är detta inte det enda exemplet. Vi hör det återkommande från företag som letar efter arbetskraft – men inte får det stöd som behövs.

Kontentan blir att allt fler av de här företagen väljer andra rekryteringsvägar, till exempel sociala medier och personliga kontakter. I förlängningen innebär det här att det blir allt svårare för alla dem som saknar ett socialt nätverk som kan ge dem rekommendationer och nödvändiga referenser. Frågan är hur de ska komma in på arbetsmarknaden när inte ens Arbetsförmedlingen, vars uppdrag är att förmedla jobb, tar hjälp av de företag som faktiskt erbjuder lediga tjänster.

Vi hör inte bara detta från företag, utan även från unga som uppgivet säger att de inte känner att de får något stöd. För många av dessa är Arbetsförmedlingen den första kontakten i jobbsökarprocessen.

Det hjälper inte att i politiska tal eller debatter hävda att Arbetsförmedlingens kontakter med arbetsgivare ska stärkas. Varje enskilt fall, som Josefines, innebär att ytterligare ett stort antal företagare tappar förtroendet och söker sig till andra sätt att rekrytera. Det behöver inte vara fel, men förtroendet för Arbetsförmedlingen försämras ytterligare och den onda spiralen fortsätter.

Det är ett tufft jobb att vända utvecklingen. Därför är det synd att det dröjt så länge med regeringens översyn av Arbetsförmedlingen som skulle kunna leda fram till en hel ny organisation, bland annat genom att konkurrensutsätta jobbförmedlandet.

I Josefines fall var det dessutom en arbetsgivare som var beredd att låta en person med lite erfarenhet få ett jobb – alltså en av de personer som har svårast att hitta ett arbete.

Det gör mig än mer upprörd att berört arbetsförmedlingskontor inte tog chansen att få ut en person i arbete när den fanns där mitt framför ögonen.

Det finns kvalificerade leverantörer som har visat att de har kapacitet att ta underlätta för företagen att hitta rätt arbetskraft.

Frågan är varför de inte ges chansen.

Kommentera artikeln redan nu.

Artikelförfattaren Marie Silfverstolpe finns med i kommentarsfältet och svarar på frågor mellan kl 16-17 i dag måndag.

Om SVT Opinion

Debattinlägget ovan är från SVT Opinion. Innehållet är debattörens egen uppfattning – inte SVT:s.