SKOLUNIFORM Många svenska elever skulle antagligen uppskatta den fokus på disciplin och lärande som följer av skoluniformer. Men lagen förbjuder svenska skolor att införa uniform. Jag vill ta bort det förbudet, och ersätta det med elevens eget val. Skoluniformsfrågan är en vattendelare mellan dem vill öka respekten för skolan – och de som hellre försvarar rätten att bära en fuck you-tröja i klassrummet, skriver Ebba Busch (KD) i en replik.
Frågan om skoluniform väcker ofta stor debatt, så även denna gång. Den gör det för att människor hej vilt börjar debattera utifrån sitt eget perspektiv. ”Jag vill gärna ha det!” ”Jag vill absolut inte ha det”.
Men skoluniformsfrågan handlar inte om det – den handlar om huruvida vi har kommit så långt år 2013 att vi klarar av att ge grannens ungar möjligheten att gå på en skola med skoluniform om de tycker att det är bra, utan att vi själva fnyser åt dem för det bara för att våra barn inte tycker att det är något för dem?
Poängen med skoluniform är därför inte om Daniel Björk, som argumenterar emot uniformerna på SVT Debatt, skulle vilja ha dem för egen del – utan om han är beredd att ge någon annan friheten att välja det.
Ska vi förbjuda saker bör det i regel vara mycket väl motiverat. Idag har vi ett förbud mot skoluniformer som inte skulle ersättas med ett tvång – utan med en möjlighet. En möjlighet som om den väljs har visat sig ha positiva effekter på elevers närvaro, uppförande, minskad (inte eliminerad) mobbing och i förlängningen bättre kunskapsresultat.
Ingen har hittills kommit med ett enda argument mot detta.
”Samtidigt finns det hos Ebba Busch en övertro på att mode försvinner om alla bara förväntas klä sig lika”, skriver Daniel Björk. Jag har ingen ambition att försöka eliminera vare sig mode eller inkomstskillnader från jorden. Problemet är inte att människor har olika inkomst. Problemet är som alltid inte att människor är rika utan att fattigdomen behöver bekämpas. Och fattigdom bekämpas inte genom en enhetlig klädsel. Den bekämpas genom arbeten som går att leva på. Trycket på föräldrarna kan dock minskas något med skoluniform.
Den faktor som påverkar elevers resultat oaktat föräldrarnas inkomst, utbildningsnivå och så vidare, är familjens och i förlängningen övriga samhällets inställning till om kunskap och skolan är viktigt eller inte. Och det är där, i arbetet att öka respekten för skolan och värdet på kunskap, som klädkoder eller skoluniformer kan vara en av många viktiga verktyg.
Jag repeterar: Det är alltså inte möjligt att införa skoluniform på en skola idag. Det finns ett förbud mot det. Detta är ett förbud jag vill ta bort. Vad vill jag ersätta det med? Elevens eget val. Jag vill bara ta bort det så att det är möjligt för den skola som ser fördelar med skoluniform att kunna införa det. Jag vill inte pådyvla alla skolor att införa skoluniform. Jag är för det fria skolvalet och för en mångfald i skolvärlden och för friskolor.
Till slut. En del har frågat mig om detta är den viktigaste skolfrågan att driva. Absolut inte – men den synliggör en avvgörande skillnad i synen på skolan i Sverige. Jag sitter i en skolgrupp för KD som hittills släppt nio tunga förslag för en bättre skola. Inget av dessa har hittills väckt så mycket debatt, men den som vill är förstås varmt välkommen att debattera även dem.
Skoluniformsfrågan är en vattendelare mellan dem som välkomnar alla förslag som kan hjälpa till att öka respekten för skolan och för att sätta kunskap i centrum igen – och de som hellre försvarar rätten att bära en ”Fuck you-tröja” i klassrummet. En vattendelare mellan dem som tror att människor kan och bör välja själva, och de som inte gör det.
Jag tror på att jag som politiker gör bäst i att låta elever och familjer själva välja skola.