Foto: TT/Press
Debattinlägg

”Likes och shares avgjorde inte det här valet heller”

”Har Facebook påverkat det svenska valet? Det svaret är tveklöst ja. Men det hade kunnat se betydligt annorlunda ut i en mer modern, digitaliserad och väljaranpassad valrörelse”, skriver Social Industries vd Emma Blom.

Om debattören

Emma Blom
sociala medier-expert samt vd för Social industries

Åsikterna i inlägget är debattörens egna.

Jag anser att vi i Sverige har pratat alldeles för mycket om att till exempel Sverigedemokraterna fått mycket engagemang på sina Facebook-poster.

Effekten av poster som gillas och delas är mer begränsad än man skulle kunna tro, men det är det enda vi kan se och mäta utan att själva vara administratörer på sidan.

Sanningen är snarare att det är de som vet att utnyttja Facebooks annonsverktyg smartast som vinner.

Jag tror att inget parti utnyttjat den kraft som finns i det här verktyget. Jag vet inte om det är för att det anses vara kontroversiellt att göra det, vilket jag vill mena att det på intet sätt är, eller för att kunskap saknas.

Jag tror i alla fall att vi kan konstatera att likes och shares inte avgjorde det här valet heller.

Helt enkelt därför att hög engagemangsgrad på Facebook, det vill säga många likes och shares, inte är en nyckel till bredare genomslag. Det var längesedan algoritmen favoriserade det.

Tvärtom är det högst troligt att ett för starkt fokus på att vinna många likes och shares gör att man missar stora delar av sin potentiella målgrupp. Vilket också valresultatet visar, där Sverigedemokraterna förvisso gick starkt, men inte sensationellt starkt.

Rätt utnyttjat är jag övertygad om att valet skulle kunna avgjorts via sociala medier. Av två viktiga skäl:

  1. Facebook har så otroligt mycket data om varje användare. Inte bara vad du personligen är intresserad av, hur du surfar och vad du klickar på utan också hur du beter dig på nätet. Om du är aktiv eller passiv online och om du drivs av oro eller goda nyheter.
  2. Facebook når sina användare långt utanför själva plattformen. Deras uppsatta så kallade pixlar gör att de kan nå ut med annonser både på din desktop och via andra appar. På det sättet kan du exponeras för riktade annonser i stort sett hela tiden som du på något sätt är online.

Det här innebär i praktiken att man kan rikta skräddarsydda, specifika meddelanden och budskap mot en lika specifik målgrupp. Helt och hållet baserat på den målgruppens beteende, behov och intressen.

Det är det som är själva kärnan i skandalerna kring Cambridge Analytica och eventuell rysk inbladning i det amerikanska presidentvalet.

Har Facebook påverkat det svenska valet? Det svaret är tveklöst ja. Men det hade kunnat se betydligt annorlunda ut i en mer modern, digitaliserad och väljaranpassad valrörelse.

Om SVT Opinion

Debattinlägget ovan är från SVT Opinion. Innehållet är debattörens egen uppfattning – inte SVT:s.