Foto: Lars Pehrson / SvD / TT
Debattinlägg

”Lyssna på väljarna om trängselskatten”

Publicerad

VALET 2014 · ”De etablerade partierna har förlitat sig på en massiv propagandamaskin från Trafikverket och staden, men har ändå inte lyckats nå fram till invånarna om trängselskattens förträfflighet”, skriver Theo Papaioannou och Håkan Andersson.

Om debattörerna

Theo Papaioannou
Partiledare, Vägvalet
Håkan Andersson
Partisekreterare, Vägvalet

Åsikterna i inlägget är debattörernas egna.

I Göteborg har nu en av de mest politiskt debatterade frågorna, trängselskatten, avgjorts i en lokal folkomröstning.

Resultatet blev ett överväldigade nej som vann omröstningen med 57 procent mot ja-sidan som fick 43 procent. Till detta kopplas ett högt valdeltagande på ca 73 procent.

Om de etablerade partierna nu efter detta resultat som visar på ett överväldigande nej inte väljer inte följa göteborgarnas vilja tror vi att det skulle skada förtroendet för politiken ytterligare.

Det kommer att få återverkningar på nästa val och för förtroendet i andra frågor. Vår uppmaning är och kommer att vara: lyssna på göteborgarna!

I januari 2010 beslutade Göteborgs kommunfullmäktige att trängselskatt skulle införas i Göteborg.

Helt utan förankring.

Varför? Jo, för under slutet av 2009 hade politikerna kommit fram till att Göteborg skulle få ett västsvenskt infrastrukturpaket.

Utöver miljö och trängsel – som var det som var skälen för Stockholms införande – skulle Göteborg även ”medfinansiera” sin del via trängselskatt.

Något helt nytt som politikerna tyckte var bra men som skapade förvirring om varför man egentligen infört trängselskatten. Om man till exempel slutade åka bil blev det inga pengar till medfinansieringen.

Och i Göteborg blev det skatt på genomfartslederna, något som begränsats till stadskärnan kring Stockholm, som också hade Essingeleden som var skattefri.

Det som legat Alliansen och de rödgröna i fatet hela tiden är att de inte levt upp till det som de uttalat, innan det blev så bråttom. Alliansen var helt emot trängselskatt, och spcialdemokraten Anneli Hulthén hade lovat en folkomröstning.

De etablerade partierna har förlitat sig på en massiv propagandamaskin från Trafikverket och staden men har ändå inte lyckats nå fram till invånarna om trängselskattens förträfflighet.

Man har inte heller lyckats skapa förtroende för Västlänken som de senaste veckorna, men även under mandatperioden, haft många frågetecken runt sig.

Hade man gjort rätt från början genom att då fråga göteborgarna om de var villiga att medfinansiera ett eventuellt infrastrukturpaket, så hade ett nej möjligen betytt ett stopp i processen redan då.

Men i stället valde man att ignorera folkviljan och köra på med ett redan förhandlat paket som byggde på trängselskatt, utan göteborgarnas medgivande.

Under mandatperioden har göteborgarna istället fått höra från Anneli Hulthén (S) att man diskuterat trängselskatt i två val (vilket det andra valet är har vi aldrig förstått), och att Socialdemokraterna fått förtroendet att införa trängselskatten i valet 2010.

Två begäran om folkomröstningar har också röstats ned.

Tack och lov räckte det inte ända fram utan GT:s folkinitiativ blev verklighet och göteborgarna fick säga sitt.

Socialdemokraterna har även innan sommaren motionerat i riksdagen om att medfinansiering är felaktigt, i linje med det som Vägvalet påpekat hela tiden.

Då återstår att se vad Anneli Hulthén (S) och hennes kollegor ska göra vid makten.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Om SVT Opinion

Debattinlägget ovan är från SVT Opinion. Innehållet är debattörens egen uppfattning – inte SVT:s.

Riksdagsvalet 2014

Mer i ämnet