”Den 14 augusti fick jag en skrynklig avi, en påminnelse om att hämta ut mitt paket. Där stod att jag måste hämta ut paketet innan den 11 augusti – annars skulle det skickas tillbaka till avsändaren i Kina”, skriver Martin Bergman om sin erfarenhet av Postnord. Foto: Marcus Ericsson / TT
Debattinlägg

”Postnord känner inget ansvar för mottagaren”

Opinion ·

”Jag kanske är naiv. Men i min värld är posten ett sändebud mellan två parter, en budbärare”, skriver Martin Bergman som hamnade i en Kafkaliknande process med Postnord och en försändelse från Kina.

Om debattören

Martin Bergman
Besviken Postnordkund, till vardags produkt- och materialdesigner

Åsikterna i inlägget är debattörens egna.

Min posthistoria är förmodligen inte unik, men i min mening komplex.

Jag väntade på ett paket från Kina ganska länge, ett köp från eBay. Jag var hemma och tömde min post kontinuerligt, men inget paket dök upp.

Den 14 augusti fick jag en skrynklig avi, en påminnelse om att hämta ut mitt paket. Där stod att jag måste hämta ut paketet innan den 11 augusti – annars skulle det skickas tillbaka till avsändaren.

Det blev såklart fallet, eftersom avin alltså kom till mig först tre dagar efter sista dagen att hämta paketet.

Avin hade uppenbart varit på villovägar. Och jag klandrar såklart Postnord för detta. Det hör till saken att det inte är första gången som min post kommer fel. Det är en småsak kan tyckas, men för mig har det här blivit otroligt störande.

Men åter till Kinaförsändelsen. Jag kontaktade personen som skickade mina varor från Kina och berättade att detta skett. Mannen som förvånat hade mottagit sitt paket i retur kunde tänka sig att skicka försändelsen hela vägen till Sverige än en gång – men ville naturligtvis inte betala fraktkostnaden på omkring 500 kronor igen.

Jag tyckte såklart inte att han skulle behöva betala för den svenska postens oförmåga att skicka en avi till rätt person, så jag erbjöd mig att betala.

Däremot räknade jag med, naivt av mig kanske, att Postnord skulle täcka denna extrakostnad åt mig i efterhand. JAG skulle väl orimligen behöva bli dubbel-fakturerad för att Postnord inte kunnat leverera en avi till rätt adress?

Men beskedet jag fick var förvånande.

Postnords kundtjänst sa att de endast samarbetar med sändaren i ärenden likt mitt och att det är sändaren som ska göra en reklamation av ärendet för att jag skulle kunna få mina pengar tillbaka.

En kinesisk man skulle göra en reklamation för ett fel som begåtts i Sverige av den svenska postdistrubutören.

Jag visste inte riktigt var jag skulle börja, men jag bad sändaren i Kina om att hjälpa mig. Han var tillmötesgående och försökte genomföra en reklamation.

Posten i Kina menade dock att det inte var möjligt för honom att reklamera – av olika skäl.

Jag vara alltså fast i en oändlig policy-loop där jag blev offret, och det hela kändes faktiskt ganska utstuderat.

Det är som att det ska vara krångligt och motigt att reklamera Postnords tjänster helt enkelt. Är det tillräckligt krångligt så orkar man till slut inte och skiter i det.

Jag ville dock inte skita i det. Inte den här gången också.

Jag gick till Allmänna reklamationsnämnden, men de tog inte ärendet vidare då det bara handlade om 500kr.

Jag kontaktade Postnord åtskilliga gånger, men de fortsatte hänvisa till deras policy om att de ”endast samarbetar med sändaren”, i mitt fall en enskild privatperson i Kina.

För en vecka sedan fick jag mina varor. Varor som levererats två gånger tvärs över jorden. Varor som jag betalat dubbel fraktkostnad för.

Detta är ju inte bara fel gentemot kund, men också väldigt onödigt ur ett miljöperspektiv.

Händer dessa aviserings-tabbarna dagligen så måste det ju handla om väldigt många paket som flyger jorden runt helt i onödan? Försändelser som därmed påverkar miljön otroligt mycket mer negativt än om hanteringen fungerat som den ska.

Det jag tar med mig från hela den här historien är att Postnords kunder tydligen bara är avsändaren. Mottagaren känner de inget ansvar för.

Jag kanske är naiv. Men i min värld är posten ett sändebud mellan två parter, en budbärare.

Detta stör mig nog mest med Postnord, de tar inget ansvar för att meddelandet kommer fram, bara att de tagit emot försändelsen från sändaren.

---

Fotnot: Martin Bergman medverkar i Opinon live SVT 1 22.00 den 12 oktober.

Om SVT Opinion

Debattinlägget ovan är från SVT Opinion. Innehållet är debattörens egen uppfattning – inte SVT:s.