Foto: SVT
Debattinlägg

Medieforskaren: ”Ilska starkt drivande för SD:s engagemang”

”Sverigedemokraternas politiska budskap och retorik verkar ha betydelse för deras stora engagemang på Facebook”, skriver medieforskaren Linn Sandberg.

Om debattören

Linn Sandberg
Medieforskare, Oslo universitet

Åsikterna i inlägget är debattörens egna.

Sociala medier-logiken förstärker känslouttryck och särskilt på Facebook. Känslostyrd kommunikation uppmuntras även med olika emojis, som möjliggör att visa sin känslomässiga respons snarare än att bara gilla ett inlägg.

Partier med en populistisk retorik kan därför tänkas väcka särskilt starkt engagemang på Facebook.

Populistisk retorik bygger nämligen på känslomässig argumentation och på förenklade motsättningar mellan ett konstruerat ”vi” och ”dom”.

Ofta framhålls invandrare och flyktingar som ett problem som hotar ”folket”. En politisk och kulturell elit lyfts också fram som korrumperad och skadlig. Forskning visar att politiska budskap som bygger på dessa motsättningar framförallt väcker känslor av ilska.

Typen och graden av engagemang på Facebook påverkas av det partierna skriver om, vilka känslor de vill väcka och vilka politiska budskap som framförs.

Det är därför inte givet att alla partier har samma förutsättningar att nå ut till sympatisörer på sociala medier eller att deras politiska budskap är vad som engagerar på nätet. 

Ett av de mest engagerande inläggen från Sverigedemokraterna, ”Vem vill du se som statsminister efter valet?”, uppmuntrar följare att svara med emojis.

Sverigedemokraterna är aktiva på Facebook och de får relativt sett flest antal reaktioner och kommentarer på sina inlägg. En markant skillnad från de övriga partierna är framförallt att ilska i större utsträckning engagerar Sverigedemokraternas följare.

Av all emotionell respons, det vill säga emojis, får Sverigedemokraterna allra flest arga yttringar. I genomsnitt 328 per inlägg, vilket kan jämföras med Liberalerna som bara får 1,5 per post under tidsperioden som undersökts (23 juli-23 augusti).

Den post som fått allra flest arga emojis i den undersökta tidsperioden innehåller en länk till Nyheter Idag, där förövares nationalitet pekas ut och som handlar om att de inte har utvisats samt fått sänkt straff av hovrätten.

Övriga inlägg från Sverigedemokrater som väcker ilska handlar i stor utsträckning om brott och straff, sabotage och vandalisering, bilbränder, asylinvandring, migration och korruption.

SVT:s Facebook-karta visar att SD:s mest delade länkpost (under perioden 29/8 – 5/9), ”LÖGNFABRIKEN PÅ SVEAVÄGEN 68” har fått över tusen delningar och väckt störst engagemang.

I posten framställs Socialdemokraterna som korrupta då de inte anses leva upp till egna ideal och en artikel om att en valambassadör i Borås varit socialdemokratisk politiker delas.

Inlägget som har fått näst störst engagemang handlar även det om Socialdemokraterna, ”Jimmie Åkesson reagerar på Socialdemokraternas och Stefan Löfvens alla lögner i valrörelsen” med en länk till en artikel i Expressen där Åkesson (SD) kritiserar Löfven (S) för att antingen vara virrig eller ljuga.

De inlägg som väckt flest arga reaktioner och de mest delade länkposterna kännetecknas av de drag som inom forskningen klassificeras som populism.

Utmärkande är också att de känslomässiga reaktionerna på inläggen präglas av ilska, vilket starkt utmärker responsen på Sverigedemokraternas sida jämfört med övriga partier.

Sverigedemokraternas politiska budskap och retorik verkar således ha betydelse för deras stora engagemang på Facebook.  


Om SVT Opinion

Debattinlägget ovan är från SVT Opinion. Innehållet är debattörens egen uppfattning – inte SVT:s.