Metod – så gjordes Facebook-kartan

Facebook-kartan ska ge kontext och information kring hur diskussioner om valfrågor spreds på Facebook. Den syftar både till att vara en hjälp för mediekonsumenter och ett researchredskap för journalister och andra som vill gräva djupare.

Kartan synliggör vilken typ av frågor som ett urval av sidor och grupper på Facebook diskuterade under valrörelsen, vilka poster som engagerade dess medlemmar och följare och hur flitiga medlemmarna var på att sprida sitt budskap.

Facebook-kartan uppdaterades vardagar från den 28 augusti 2018 till 14 september 2018.  

Så görs kartan

Kartan baseras på ett urval av cirka 850 sidor och grupper som alla har pratat om valfrågor under en period innan sommaren 2018. 

Aktörerna har samlats in genom öppna sökningar på valfrågor som är viktiga för den svenska väljarkåren i verktyget Crowdtangle. Listorna har sedan gallrats manuellt efter både relevans och storlek. Alla riksdagspartier finns representerade, men urvalet gör inte anspråk på att vara heltäckande.

All information är helt anonym och innehåller ingenting som rör enskilda Facebook-användare. Den innehåller heller inga slutna grupper.

Manuell kategorisering

Varje dag under tre veckor innan valet och en vecka efteråt fick SVT fram de länkar som hade postats och lett till flest sammanlagda interaktioner de senaste sju dagarna. Minst 100 av dessa artiklar kategoriserades efter vilka valfrågor de handlar om.

Sidornas och gruppernas placering på kartan avgörs av vilka ämneskategorier de delade under mätperioden och hur mycket interaktioner dessa delningar har fått. Många grupper eller sidor i underlaget har inte delat de artiklar som fått mest engagemang och dessa syns då inte på kartan.

Alla sidor och grupper gör inte länkpostningar i samma utsträckning, en del publicerar till exempel oftare bilder eller videoklipp. Mätningen kategoriserar dock enbart länkar.

Bland informationen om grupper, sidor och valfrågor hittar du deras mest spridda länkar under mätperioden. SVT står inte bakom innehållet i dessa länkmål.

Bottnar i Novus väljarundersökning

Ämneskategorierna är de tio viktigaste frågorna bland svenska väljare enligt Novus väljarundersökning från juli-augusti 2018. Utöver dessa frågor finns kategorin Val/regering för att fånga upp de artiklar som handlar om regeringsbildning, valkampanjande och partiernas strategier.

I kategorin Övrigt placeras de artiklar som inte passar in i ordinarie kategorier men som ändå kan ha bäring på valet. Det kan till exempel röra sig om andra valfrågor som inte finns bland de tio viktigaste. De delningar som inte alls har koppling till valet eller samhällsdebatten i stort förblir okategoriserade och påverkar inte kartan.   

Kategoriseringarna är gjorda manuellt av journalister på SVT Opinion. Vissa artiklar är självklara, andra svårare. Journalisterna ser inte vilka grupper eller sidor som har delat länken när kategoriseringen görs.

De politiska partierna

Samtliga riksdagspartier finns med i underlaget. Men de syns bara på kartan om de är en av de sidor som delat länkar med mycket interaktioner under mätperioden.

Engagemang kring länkdelning mäts genom ett poängsystem där en delning eller kommentar ger två poäng och gilla och känslosymboler får en poäng. En länk som genererar mycket reaktioner väger alltså tyngre i avgörandet av sidans eller gruppens placering på kartan, än en länk som ingen har interagerat med.

Säger ingenting om opinionen

Det är viktigt att påpeka att den här typen av engagemang kan påverkas och inte nödvändigtvis säger något om hur stor frågan är generellt i opinionen. Anledningen till att engagemanget ändå påverkar sidornas och gruppernas placering på kartan är att det säger en hel del om gruppens eller sidans verksamhet och exponering, och det är just vad kartan syftar till att synliggöra.  

På grund av ovanstående resonemang avgörs storleken på själva sidorna och grupperna av deras medlems- eller följarantal, inte engagemang. Även det antalet kan dock manipuleras, men ger en mer rättvis jämförelse.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer