Foto: FREDRIK SANDBERG / TT
Debattinlägg

”Polisens inlägg är ingen underhållning”

Polisen ·

”Kommunikationen genomsyras av polisens värdegrund och inläggen ska förmedla fakta, inte åsikter. Vi ska gärna använda en mänsklig ton, men undvika ironi och vara försiktig med humor. Gensvaret från allmänheten är mycket positivt”, skriver Unni Jerndal.

Om debattören

Unni Jerndal
Kommunikationsdirektör Polismyndigheten

Åsikterna i inlägget är debattörens egna.

Polisens arbete i sociala medier är numera ett omistligt verktyg för oss som modern myndighet.

Vi har idag över 1,4 miljoner följare på våra kanaler på sociala medier som Facebook, Twitter och Instagram.

Orsaken till att Polisen använder sociala medier som en kommunikationskanal är att det i vårt uppdrag att minska brottsligheten och öka tryggheten ligger att vara tillgängliga i människors vardag, att berätta om polisens arbete, att ge brottsförbyggande information och att tala om när polisen behöver tips från allmänheten.

I sociala medier går det bland annat att snabbt nå stora grupper med information till exempel i samband med en kris.

Syftet med polisarbetet i sociala medier är med andra ord ingen underhållning, som Magnus Callmyr hävdar i en debattartikel på SVT Opinion.

Det är till stora delar poliser i yttre tjänst som utifrån sitt eget arbete skriver våra inlägg. Det arbetet styrs bland annat av en handledning som Polismyndigheten har tagit fram.

Enligt den ska kommunikationen genomsyras av polisens värdegrund och inläggen ska förmedla fakta, inte åsikter. Vi ska gärna använda en mänsklig ton, men undvika ironi och vara försiktig med humor.

En viktig del i arbetet är också att gallra bort olagliga eller kränkande inlägg i kommentarsfälten. Här är E-delegationens riktlinjer för sociala medier utgångspunkten.

På våra 117 sidor på Facebook skriver vi mer än 6 000 inlägg varje år. Det händer att några enstaka inlägg formuleras på ett olyckligt sätt.

Men fakta i ett inlägg är fakta. Och att peka på att det inte är någon bra idé att utföra en olaglig handling behöver inte diskuteras.

Däremot ska vi diskutera tonen i det vi publicerar – och det gör vi fortlöpande i utbildning med de medarbetare som är verksamma i sociala medier.

Hur läsaren uppfattar ett inlägg, det kan vi ta del av men det går inte att argumentera med – det är en personlig upplevelse.

Poliser kommunicerar ständigt och är vana vid att möta människor i olika sammanhang. Också i sociala medier.

Gensvaret från allmänheten är mycket positivt.

Och vår diskussion om hur vi utför arbetet, vilka rutiner och riktlinjer som vi arbetar efter i den nya nationella myndigheten – den pågår.

Om SVT Opinion

Debattinlägget ovan är från SVT Opinion. Innehållet är debattörens egen uppfattning – inte SVT:s.