Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT
Debattinlägg

”Vinterdäckslagen är livsfarlig”

Opinion ·

”Vinterdäckslagen är usel. Tandlös. Farlig för liv och lem. Och en nationalekonomisk katastrof”, skriver Robert Collin.

Om debattören

Robert Collin
Motorreporter på Aftonbladet

Åsikterna i inlägget är debattörens egna.

Lagen om vinterdäck från den 1 december till den 31 mars gäller numera också tunga fordon. Som långtradare och bussar. Men precis som med personbilarna gäller lagen endast ”vid vinterväglag”. Och inte nog med det.

Vinterdäckslagen för tunga fordon gäller bara drivaxlarna.

Mönsterdjupet måste vara minst 5 mm på alla lastbilens däck, fortfarande vid vinterväglag. Men det står särskilt i lagtexten att släpvagnar inte behöver så stort mönsterdjup, och absolut inte vinterdäck.

För långtradarsläpen räcker 1,6 millimeters mönsterdjup på stenhårda sommardäck även i snöstorm.

Är det här en bra lag? Nej, den är usel. Tandlös. Farlig för liv och lem. Och en nationalekonomisk katastrof.

Det räcker att googla på ”lastbilar och kaos” och gärna lägga till ”E4 eller E6” för att se vidden av misslyckandet.

På söndagskvällen fastnade omkring hundra långtradare i en backe på E6:an mellan Stenungsund och Ljungskile. De flesta stod kvar hela natten.
En lastbil halkade av vägen vid Tingstadstunneln i centrala Göteborg på söndagskvällen och blockerade trafiken.

En annan lastbil körde av vägen vid Falköping.

En buss med 25 skolbarn la sig i diket vid Munkedal. Och så vidare.

Jag har inte kollat däcken på alla de här fordonen. Men jag vet att 5 mm mönsterdjup och vinterdäck på drivhjulen inte räcker till.

Varför kör lastbilar av vägen? För att de inte kan styra i snön eller på isen med sina stenhårda sommardäck på framhjulen.

Varför sladdar ofta släpen i diket eller tvärs över vägen när föraren försöker bromsa? För att släpen har nästan blankslitna stenhårda sommardäck.Och det är tillåtet!

Vinterdäckslagen, både för personbilar och tunga fordon måste skrivas om och skärpas.

Först måste tillägget ”vid vinterväglag” tas bort direkt. Det är illa nog när det gäller personbilar men blir ännu värre för den tunga trafiken eftersom framförallt utländska lastbilar kan köra in i Sverige på slitna sommardäck om det råkar vara sommarväglag vid färjeläget.

Polisen kan inte stoppa bilarna vid gränsen, även om väderprognosen talar om snökaos ett par timmar senare.

När lastbilarna väl står och blockerar vägen, eller orsakar allvarliga olyckor med personbilar är det för sent. Ett löjligt litet bötesföreläggande, som dessutom sällan betalas, avskräcker inte.

Sen måste lagen gälla även de styrande framhjulen. Drivhjulslagen kom till för att undvika att lastbilarna kör fast i backar, men har aldrig hindrat dikeskörningar.

Och slutligen måste lagen även gälla släpvagnarna.

Alltså:
”Vinterdäck måste användas på lastbilens driv- och framhjul och på släpvagnarna från den 1 december till den 31 mars. Mönsterdjupet på samtliga däck måste vara minst 5 mm.” (Ja, perioden kan gärna förlängas till 15 november – 15 april)

Så svårt kan det väl inte vara att förstå? Jag menar.

Vanligt folk förstår ju. Men tydligen inte politiker och tjänstemännen på Trafikverket.

Läs också:Sanningen om dubbdäck mörkas

Om SVT Opinion

Debattinlägget ovan är från SVT Opinion. Innehållet är debattörens egen uppfattning – inte SVT:s.