Göran Hådén: ”Köphets 2019 är bara för mycket.” Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT
Debattinlägg

”Så förlorar du på Black Friday”

”Black Friday och Black Weekend har sina rabatter, men det är inte för att vara snälla. Sett till de mörka konsekvenserna är det passande att denna köphysteriska helg bär sorgens färg”, skriver debattören.

Om debattören

Göran Hådén (MP)
Talesperson En köpfri dag och fritidspolitiker

Åsikterna i inlägget är debattörens egna.

Reor som Black Friday är ingen välgörenhet. Det är ett sätt för säljarna att tjäna mer pengar.

Med marknadsföringens många tricks lockas människor att spontant skuldsätta sig eller förlora pengar för att ”spara” pengar genom att shoppa saker som snabbt blir skräp på hemmets prylberg eller till och med externa förråd.

Ett klädesplagg används i snitt sju gånger och en borrmaskin cirka en kvart under hela dess livslängd.

Visst finns de som lyckas disciplinera sig hårt och enbart köpa saker de ändå skulle köpt snart. Visst finns också handlare som inte heller gillar Black Friday. Men helheten är tydlig – konsumenterna vinner inte på reor som Black Friday. Nu när allt fler genomskådar det kan konsumtionskritiken växa ytterligare.

Köphets 2019 är bara för mycket. Med ekologiska fotavtryck stora som clownskor får vi en miljöförstörd värld där allt för många makthavare allt för länge satt likhetstecken mellan mer och bättre. Men rik är inte den som har mycket, utan den som saknar lite.

Själva shoppingen kan kännas bra för många, men forskning visar att människor med materialistiska värderingar är mindre lyckliga.

Vilket inte är så konstigt eftersom vi aldrig blir mer än tillfälligt nöjda om vi har det ständigt rörliga målet att äga de senaste prylarna – och på köpet sliter vi dessutom ut både människor och miljö.

Eländet börjar innan rean ens börjat. Reklamen ser till att vi inte känner oss nöjda med det vi har. Köpskam eller nöjdskam? Ägoism eller altruism? Det är bara att välja.

Ting tar tid. Det tar tid att tjäna ihop till saker, det tar tid att välja ut saker och det tar tid att sköta om saker. Även de som avregistrerat sig från reklamutskick nås av ”unika erbjudanden” vars valfrihetstvång stjäl både tid och energi.

Nu på fredag 29/11 kan du välja mellan Black Friday eller att handla genom att inte handla på En köpfri dag.

Black Friday och Black Weekend har sina rabatter, men det är inte för att vara snälla. Sett till de mörka konsekvenserna är det passande att denna köphysteriska helg bär sorgens färg.

Köpfriden har ett mycket bättre erbjudande dygnet runt: Spara 100 % av både tid och pengar när du köper ingenting!

Men den stora utmaningen är att stå emot köptrycket permanent.

Det är ju så lätt hänt att pengarna vi sparar in på Black Friday spenderas lite senare istället på något minst lika dåligt. Vi kan ofta till och med känna att vi har rätt till annan konsumtion som kompensation.

Även om vi 99 procent av tiden tänkt annorlunda, så räcker det med ett svagt ögonblick för att hinna bränna pengarna på någon ny dyr överkonsumtion.

För att inte försätta oss i den situationen så bör vi efter tryggade grundbehov välja mer tid istället för mer pengar.

Ju längre arbetstid, desto högre inkomst, vilket i sin tur ger större miljöpåverkan.

Världens rikaste tio procent orsakar cirka hälften av alla utsläpp av växthusgaser som kommer från individuell konsumtion, enligt en forskningsrapport av Lucas Chancel och Thomas Piketty.

Naturvårdsverkets rapport Klimatomställningen och det goda livet visar resultat som indikerar att ”förkortning av arbetstiden med 1 procent minskar hushållets energianvändning och växthusgasutsläpp med drygt 0,8 procent”.

Sambandet är tydligt, så om den proportionen skulle visa sig gälla i stort, skulle kortare arbetstid vara en klimatfråga i nivå med maten eller trafiken.

Så det som börjar med reaktioner mot reor, kan få mycket större konsekvenser.

Om SVT Opinion

Debattinlägget ovan är från SVT Opinion. Innehållet är debattörens egen uppfattning – inte SVT:s.