Foto: SVT/TT/FPLUS

Så gick det till när en artikel tog över miljöfrågan

Hur gick det till när en artikel om fusk med regeringens elcykelpremie blev störst inom miljö och klimat på Facebook? Svenskt Näringslivs nyhetssajt publicerade 31 augusti. Två dagar senare ökade engagemanget explosionsartat.

Måndag den 3 september delar Facebook-sidan Slöseriombudsmannen en länk till Svensk Näringslivs nyhetstjänst Fplus. Artikeln har rubriken Växande fuskhärva med regeringens elcykelpremie och publicerades två dagar tidigare, utan någon nämnvärd spridning.

När Slöseriombudsmannen delar artikeln händer dock något, visar data från SVT:s Facebook-karta. Artikelns engagemang ökar nämligen med närmare 3 000 procent på en dag.

När dagen efter delas av Facebook-sidan Skattebetalarnas förening fördubblas sedan det engagemanget.

Från 200 poäng till 12 000

Engagemanget som SVT mäter i det här sammanhanget bottnar i ett poängsystem, där delningar och kommentarer ger två poäng och gilla-markeringar och känsloreaktioner ger ett poäng.

Fplus-artikeln gick, med hjälp de två ovannämnda delningarna, från 200 poäng till över 12 000 poäng på ett par dagar.

Spridningen ett sammanträffande

Henrik Svidén är chefredaktör på Fplus. Han menar att redaktionen inte samverkar med någon annan aktör eller för den delen har någon utarbetad strategi för hur artiklar ska få spridning.

– Vi har inga samarbeten med någon annan organisation för att få spridning på vårt material. Vi gör som många andra medier och lägger några hundralappar på sponsring när vi ser att en artikel funkar. Då ger vi den där lilla extra pushen, men det är inte mycket pengar det handlar om.

Ni har ingen relation till Slöseriombudsmannen eller Skattebetalarnas förening? 

– Nej, verkligen inte.

”Arbetar strikt redaktionell”

– Svensk Näringsliv är vår ägare, det är ingen hemlighet, men vi arbetar strikt redaktionellt. Vi fattar självständiga beslut och när det gäller just den här nyheten var det en idé som kom upp på ett morgonmöte efter att några andra redan hade skrivit om det. Vi tänkte helt enkelt att det var en nyhet som skulle passa vår målgrupp.

Högt engagemang är inte nödvändigtvis synonymt att många har läst texten.

– Nej. Det jag kan se i vårt verktyg är att den har fått stor spridning och att det också är många som har klickat sig in till texten och läst den.

– Vi har ett gäng sådana här artiklar, som har gått riktigt bra. Men det är klart, denna är en av dem som har fått mest spridning.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer