Så gjordes mätningen

SVT Opinion ville titta närmare på vilka grupper eller sidor på Facebook som påverkar vilka artiklar som blir omdiskuterade på sociala medier. Så här gjorde vi.

1. Lista över de artiklar om samhällsfrågor som fått flest interaktioner på Facebook i vid bemärkelse mellan 1 januari och 18 april 2018.

Mediebevakningsföretaget Retriever har ständigt pågående sökningar efter artiklar som handlar om dessa frågor: Arbetsmarknad, bostäder, EU, infrastruktur, invandring och integration, jämställdhet, lag och ordning, miljö och klimat, näringsliv och företagande, sjukvård, skola och utbildning och äldreomsorg. Från dessa sökningar hämtades de 40 artiklar som delats flitigast mellan 1 januari och 18 april 2018.

Avgränsningen kring ämnen gjorde för att granskningen skulle få relevans för höstens val och hur samhällsdiskussionen förs i stort. En helt öppen sökning skulle inkludera annat viralt material som till exempel sport-, kändis- och nöjesnyheter.

2. Notera vilka grupper och sidor som spritt dessa artiklar, rangordnat efter vilka sidor/gruppers delningar som gett störst ringar på vattnet.

Verktyget Crowdtangle visar vilka grupper och sidor på Facebook som har spridit varje artikel, rangordnat efter vilken delning som i sin tur delats, kommenterats, eller gillats flest gånger.

De tio sidor och grupper vars delningar fått flest interaktioner listades för varje artikel. På 20 av 40 artiklar på topplistan hade minst en av de mest inflytelserika delningarna gjorts i gruppen ”Stå upp för Sverige”.

På åtta av de artiklarna var dessutom flera av de tio mest inflytelserika delningarna gjorda i samma grupp. Gruppen ”Stoppa maktmissbruket”, som är väsentligt mindre än ”Stå upp för Sverige”, fanns representerad 19 gånger. Övriga grupper och sidor enstaka gånger.

Crowdtangle fångar inte upp alla sidor och grupper i Sverige, men de garanterar själva att de följer de största. De följer heller inte personkonton, och det är via den typen av konton som en mycket stor del av aktiviteten på Facebook sker.

Undersökningen visar alltså vilka öppna sidor och grupper som har inflytande över vilka artiklar som sprids, men ger ingen uppfattning om vilka personkonton som påverkar detsamma. Facebook ger inte ut den informationen av integritetsskäl.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Opinionsbildning på sociala medier

Mer i ämnet