Foto: SVT/Intellecta

Så mycket engagerade alternativa medier under valrörelsen 

Länkar till alternativa medier fick en tredjedel av det engagemang som de stora mediehusen fick på Facebook under valrörelsens slut. Det visar data från SVT:s Facebook-karta. I invandringsfrågor var alternativa mediers engagemang ännu större.

– Vi vet inte så mycket om läsekrets och räckvidd men det här resultatet ger en indikation på att invandringskritiska alternativa medier i Sverige har blivit väldigt stora, säger Linn Sandberg, medieforskare vid Oslo universitet. 

– Sverige har inte samma typer av alternativ media på vänstersidan vilket ger en extrem snedfördelning.

Tredjedel av etablerade medier

SVT har via Facebook-kartan samlat data kring de länkar som spreds på Facebook i anslutning till valrörelsen. Det sammanlagda engagemanget för invandringskritiska alternativa medier uppgick till en tredjedel av dito för etablerade medier.  

För att definiera vilka medier som räknas som invandringskritiska och alternativa har SVT tagit hjälp av medieforskare Linn Sandberg, som har gjort en bedömning baserad på varje sajts innehåll. Exempel på sådana medier är Samhällsnytt, Nyheter Idag och Fria Tider. Medier som räknats som etablerade är bland andra Aftonbladet, Expressen, DN och SVT. 

Invandring dominerade samtalet

Bland artiklar som handlar om invandring eller integration fick länkar till invandringskritiska alternativa medier ännu fler delningar, kommentarer och gilla-markeringar: Hela 66 procent av etablerade mediers totalsiffra. Det var också den valfråga som dominerade hela valrörelsen på Facebook.

– Det är främst i dessa frågor de har riktat kritik mot etablerade medier. Det är en mer polariserad debatt. Forskning om just alternativa medier visar att de innehåller enklare och mer sensationalistiska samt emotionellt laddade budskap. Det är möjligt att detta passar speciellt bra för att delas vidare på Facebook, säger Linn Sandberg.

”Inte samma mening att dela”

När människor gillar, kommenterar, delar eller reagerar på länkar på Facebook är chansen större att länkarna exponeras för fler Facebook-användare. Men det är ingen garant för att någon faktiskt har klickat på länken. Interaktioner behöver inte betyda engagemang från riktiga människor.  

Engagemanget kring invandringskritiska alternativa medier på Facebook kan förklaras av mycket.  

– Det ingår lite i logiken kring alternativa medier, man ser det som att man sprider verklighetsbilder som annars inte kommer fram. Det gör att det blir extra viktigt för läsaren att dela vidare.

– Etablerad media syns lite överallt, så det ger inte samma mening att dela, säger Linn Sandberg.

Fotnot: Även medieforskare Kristoffer Holt använder begreppet ”invandringskritiska alternativmedier”  om dessa publikationer i antologin ”Migrationen i medierna”. Nyheter Idag beskriver hellre sig själva som en ”borgerlig tabloid med fokus på samhälle och politik”, enligt Chang Frick, en av grundarna.

Så gjordes mätningen

SVT har under valrörelsen samlat ihop de artiklar, så kallade url-adresser, som gillades, delades och kommenterades mest på Facebook-kartan. Med hjälp av medieforskare Linn Sandberg har en del domäner kategoriserats som “Invandringskritiska alternativa medier”. Det sammanlagda engagemang som länkar till dessa sajter har fått på Facebook jämfördes sedan med engagemanget på de länkar som leder till etablerade mediers.  Engagemanget mäts med hjälp av ett poängsystem, där delningar och kommentarer ger två poäng och gilla-markeringar och känsloreaktioner ger ett poäng. Facebook-kartan samlar in data från ett underlag av 850 sidor och grupper på Facebook som alla på ett eller annat sätt pratar om valfrågor.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer