Allan Widman
På tisdag håller Försvarsutskottet ett krismöte med anledning av Transportstyrelsens IT-läcka. Utskottets ordförande Allan Widman skriver på SVT Opinion om allvaret i det som hänt. Foto: Pontus Lundahl/TT
Debattinlägg

”Vår säkerhetspolitiska trovärdighet kan stå på spel”

Opinion ·

”Om bilden blir att Sverige inte klarar detta kan både anseende och trovärdighet stå på spel när det gäller försvars- och säkerhetspolitiskt samarbete”, skriver Allan Widman (L).

Om debattören

Allan Widman (L)
Ordförande i Försvarsutskottet

Åsikterna i inlägget är debattörens egna.

Parallellt med att regeringen utarbetar en nationella säkerhetsstrategi med IT-säkerhet som ett tydligt prioriterat område så bryter en statlig myndighet, med styrelsens goda minne, mot en rad redan gällande föreskrifter för informationshantering.

Generaldirektören har tagit sitt straff och skilts från sitt uppdrag. Vem som helst förstår dock att för det inträffade kan inte en tjänsteman ensam bära skulden.

Transportstyrelsen är en hög statlig myndighet, en organisation där det rimligen borde finnas kontroller och funktioner som ingriper och drar i nödbromsen. Även om frågetecknen fortfarande är många tyder mycket på att det handlar om ett systemfel.

Först och främst måste regering och myndigheter nu reda ut i vilken mån som Sveriges militära och civila försvar lidit skada av det inträffade.

Sedan måste man även presentera vilka åtgärder som har vidtagits och planeras vidtas för att begränsa den eventuella skadan. För det tredje bör regeringen redovisa på vilket sätt som man förvissar sig om att något liknande inte kan inträffa igen.

Att mycket detaljerad och vital information om försvar och infrastruktur riskerar att falla i obehörigas händer är naturligtvis allvarligt med hänsyn till landets säkerhet. Men det som nu kan ha inträffat kommer även att väcka frågor om hur vi generellt hanterar känslig information.

Om bilden blir att Sverige inte klarar detta kan både anseende och trovärdighet stå på spel när det gäller försvars- och säkerhetspolitiskt samarbete. Redan nu ställs det högljudda krav på oberoende kommissioner och på kommunikationsministerns avgång.

Jag tycker att dessa krav är alltför tidigt väckta.

De närmaste dagarna kommer regeringen att informera både riksdagens Trafik- och Försvarsutskott. Att dessa sammanträder i mitten av juli tillhör inte vanligheterna. Därefter kommer Konstitutionsutskottet att påbörja sin granskning av det inträffade och regeringens eventuella ansvar.

Detta är en bra början och lägger en god grund för beslut om en eventuell kommission av det slag som tillsattes efter Tsunami-katastrofen 2004.

Det är inte ovanligt i samband med besvärande affärer att höga tjänstemän och även ministrar får lämna. Ofta görs detta i syfte att begränsa missnöje och visa på handlingskraft från exempelvis regeringschefens sida. Förhoppningen är naturligtvis att den uppkomna krisen ska bedarra.

Ifråga om Transportstyrelsens hantering av känslig information vet vi ännu alldeles för lite för att kunna placera det politiska ansvaret på en enda minister.

Även om ett statsråd primärt ansvarar för de myndigheter som sorterar under det egna departementet får man inte glömma att regeringen är ett kollektiv och att ansvaret i de flesta fall bärs gemensamt.

Sannolikt befinner vi oss i ett mycket tidigt stadium av en affär som kommer att utredas och granskas under lång tid. Denna process är viktig och har vid tidigare tillfällen också visat sig vara lärorik.

På IT-området har så kallad ”out-sourcing” varit standard för myndigheter och företag under flera decennier. Det goda internationella samarbetsklimatet och stabiliteten efter det Kalla kriget gjorde detta naturligt.

Efter Georgien 2008 och Ukraina 2014 lever vi en mer oförutsägbar och farlig värld. Att detta, trots stats- och försvarsministrarnas varningar och allvarsord, inte tycks ha trängt ner i samtliga myndigheter är synnerligen anmärkningsvärt.

Om SVT Opinion

Debattinlägget ovan är från SVT Opinion. Innehållet är debattörens egen uppfattning – inte SVT:s.