Sverigedemokraternas placering på Facebook-kartan 30 augusti, samt partiets kommunikationschef Joakim Wallerstein. Foto: SVT/Intellecta/TT (Montage)

SD engagerar mer än övriga riksdagspartier tillsammans

Sverigedemokraternas sida på Facebook har fler gilla-markeringar, kommentarer, delningar och känsloreaktioner än övriga riksdagspartier tillsammans, både sett till de senaste sex månaderna och det senaste året.

De senaste sex månaderna har riksdagspartiernas Facebook-sidor tillsammans fått 4,66 miljoner gilla-markeringar, delningar, kommentarer och känsloreaktioner på Facebook.

Sverigedemokraternas sida står för 2,42 miljoner av dessa. Det är mer än hälften, det vill säga fler än alla övriga riksdagspartier tillsammans. Det visar siffror som SVT tagit fram med hjälp av redskapet Crowdtangle.

Marie Grusell, medieforskare på Göteborgs universitet, är inte överraskad. 

– Sverigedemokraterna driver frågor som skapar känslor, vilket passar på sociala medier. Att de har många interaktioner betyder inte att alla håller med dem. Vi vet inte vilka som delar för att de gillar och vilka som delar för att de ogillar, säger hon.

”Vi fungerar mer som en redaktion”

Joakim Wallerstein, kommunikationschef hos Sverigedemokraterna, förklarar siffrorna med att partiet skriver om saker som folk är intresserade av.  

– Vi fungerar mer som en redaktion, vi kommenterar nyheter i vår omvärld. Istället för att lägga ut en bild på Jimmie som folk får klicka gilla på berättar vi om saker som har hänt och vad vi tycker om det, säger han.

I SVT:s Facebook-kartan, som bland annat visar vilka ämnen som sidor och grupper delar innehåll kring, ser Sverigedemokraterna ut att ha förhållandevis stor ämnesmässig spridning, med viss övervikt på kategorin Val/regering.

Partiets mest engagerande artikeldelning den senaste veckan länkar till en artikel från den egna mediesatsningen Samtiden. Artikeln handlar om våldtäktsmäns bakgrund.

Mycket interaktion – stor exponering

Interaktioner är enligt Facebook en viktig faktor när företaget avgör vilket material som syns i användarnas flöden. Många interaktioner leder generellt till stor exponering. Men exponering betyder inte nödvändigtvis framgång i opinionen, menar Marie Grusell.

Interaktioner behöver inte bero på reellt engagemang från riktiga människor, då siffran går att manipulera med till exempel automatiserade tjänster eller ekonomisk sponsring.

– Vi har inga samarbeten på det sättet att vi betalar folk för att sprida vårt budskap. Men vi hjälper mindre innehållskapare genom att dela deras material. Ju fler som pratar om vår problembeskrivning desto bättre för oss, säger Joakim Wallerstein.  

Det höga antalet interaktioner och följare är en av förklaringarna till att Sverigedemokraterna i nuläget ofta är mer synliga på Facebook-kartan än övriga partier. 

Fotnot. Mätningen gjordes den 22 augusti. 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer