Skolan
”Att regeringen inte förmår att tar ansvar för Sveriges framtid, kommer vi moderater aldrig tillåta”, skriver Camilla Waltersson Grönvall. Foto: Berit Roald
Debattinlägg

”Skolan behöver kraftfulla reformer, inte en svag regering”

Skolkrisen ·

”Helene Hellmark Knutsson (S) lägger hellre kraft och tid på att försöka skjuta ifrån sig sitt ansvar som minister och vilseleda med siffertrixande än att arbeta fram en plan för hur vi ska vända utvecklingen i skolan”, skriver Camilla Waltersson Grönvall (M).

Om debattören

Camilla Waltersson Grönvall
Skolpolitisk talesperson (M)

Åsikterna i inlägget är debattörens egna.

Halva tiden av mandatperioden har snart passerat och vi kan se att lärarbristen växer, att färre elever klarar sig vidare från grundskolan till gymnasiet och att det finns skolor där inte ens hälften av eleverna får godkänt i alla ämnen.

Det är därför oroväckande att högskole- och forskningsminister Helene Hellmark Knutsson är oförmögen att se de utmaningar som svensk skola har.

För hon lägger hellre kraft och tid på att försöka skjuta ifrån sig sitt ansvar som minister och vilseleda med siffertrixande än att arbeta fram en plan för hur vi ska vända utvecklingen i skolan. En nöjd minister som tror på quick-fix lösningar är inte bra för lärarna, eleverna eller Sveriges framtid som kunskapsnation.

Moderaterna vill att skickliga lärare ska ha bra betalt. Under tiden i Alliansregeringen såg vi – genom karriärtjänstreformen – till att öppna fler karriärvägar för lärarna.

Dessa vill vi fortsätta att bygga ut samtidigt som vi vill höja lärarnas löner med tre miljarder kronor. Tyvärr gör regeringen tvärtemot OECD:s rekommendationer och skär bort 5 000 karriärtjänster.

Helene Hellmark Knutssons svar på lärarbristen är fler platser på lärarutbildningen. Men det främsta problemet är inte antalet platser. Problemet är istället att en så hög andel av lärarstudenterna hoppar av sin utbildning.

Att täppa till uppenbara kvalitetsbrister på lärarutbildningen är därför en bättre väg att gå än att ensidigt bygga ut antalet platser.

I vår plan för en bättre skola har vi därför föreslagit en tuffare antagning och en utökning av den lärarhandledda lektionstiden på lärarutbildningen med 50 procent samt en bättre koppling mellan teori och praktik på lärarutbildningen.

Lärarna måste också få bättre möjligheter att utvecklas i yrket.

Vi vill därför att alla lärare ska ha rätt till en obligatorisk och individuell kompetensutvecklingsplan. Till detta vill vi också inrätta ett nationellt professions- och kompetensutvecklingscentra för lärare och skolledare.

Samtidigt tycker vi att det är orimligt att lärarna lägger över två timmar per dag på administration. Därför vill Moderaterna införa lärarassistenter som ska avlasta lärarna. Det ger lärarna mer tid tillsammans med sina elever.

Detta är förslag och lösningar som stärker svensk skola.

Men tyvärr lägger Helene Hellmark Knutsson och regeringen kraft på bortförklaringar och räkneexempel för att smutskasta den förra alliansregeringen istället.

Lärarförbundet avslöjade, i ett uppmärksammat blogginlägg med rubriken ”Regeringen vilseleder med statistik”, hur regeringen använder sig av vilseledande siffertrixande för att skylla ifrån sig läget om bristen på lärare i den svenska skolan. Det visar tydligt hur regeringen även brister i omdöme. 

När vi nu har passerat halvtid i mandatperioden är regeringens facit för skolan otillräcklig. De äventyrar våra ungas och Sveriges framtid.

Att regeringen inte förmår att tar ansvar för Sveriges framtid, kommer vi moderater aldrig tillåta.

Sverige behöver därför en regering som tar de här problemen på allvar och tar ansvar. Men som framförallt har en plan för hur vi får fler skickliga lärare i våra klassrum.

Och det är bråttom.

Om SVT Opinion

Debattinlägget ovan är från SVT Opinion. Innehållet är debattörens egen uppfattning – inte SVT:s.