Foto: Berit Roald/TT
Debattinlägg

”Sluta använda skolan som slagträ i debatten”

Skolan ·

”Vad händer när våra politiska läger hellre vill debattera vem som gjort vad i media än faktiskt börja arbeta? Vad sker när prestige är viktigare än viljan att lösa problem?”, undrar Karin Berg.

Om debattören

Karin Berg
Lärare, talesperson Skolsmedjan

Åsikterna i inlägget är debattörens egna.

Skolan var valets viktigaste fråga. Pisa-rapportens mörka resultat om svenska elevers sjunkande kunskaper och bristande motivation fick varje politiker att gripa tillfället att i valrörelsen visa att just de hade svar på alla skolfrågor.

Ändå var det få som vågade ta i de stora övergripande frågorna. Man fastnade i retoriskt enkla, men för skolan rätt ointressanta frågor, som läxor och betyg.

Men vad händer med skolan nu? Höstens politiska turbulens har mer handlat om politiskt spel och formfrågor än praktisk politik.

Vad händer när våra politiska läger hellre vill debattera vem som gjort vad i media än faktiskt börja arbeta? Vad sker när prestige är viktigare än viljan att lösa problem?

Nu får det vara slut med att prata om ansvarstagande. Det är tid att ta ansvar på riktigt och börja samarbeta.

Den 5 januari publicerade Dagens Nyheter en debattartikel skriven av landets skolansvariga. I texten klappar man sig för bröstet och säger att i och med decemberuppgörelsen kommer man nu kunna tillföra mer pengar än vad Alliansen velat och på så sätt, trots budgetnederlaget, genomföra sin politik.

Andemeningen i artikeln är, vi är bra, Alliansen är dåliga, och vi tar ansvar för vi vill samarbeta.

Inte någon annanstans i samhället kommer samarbete tillstånd genom att man talar om för den tänkta samarbetsparten hur dålig den är och definitivt inte om man gör det inför öppen ridå.

Alliansens svar lät inte vänta på sig. De är arga på grund av en uppriven friskoleöverenskommelse och tänker minsann driva igenom sitt förslag om betyg i fjärdeklass.

Att de avgörande utredningarna, forskningen och professionen menar att det är andra betydligt större frågor som är avgörande för att få svensk skola på fötter struntar man i.

Alliansen är ute efter att statuera exempel och visa sig handlingskraftiga. Det är viktigare än att skapa en långsiktig, genomarbetad och professions- och vetenskapligt förankrad plan för den blödande skolorganisationen.

Läget för skolan är akut. Våra barn ska inte användas som slagträn i den politiska debatten.

Behovet av samsyn, gemensam riktning och samarbete är OECD:s tydliga budskap till Sverige. I Sverige blir skolan mer och mer olikvärdig samtidigt som vi vet att i likvärdiga kompensatoriska skolsystem ökar alla barns lärande.

Det saknas bra incitament för att skolorna runt om i Sverige systematiskt ska arbeta med utvecklingsarbete. Politikens bristande förmåga att ta situationen på allvar får våra barn betala för.

Kliv därför ur skyttegravarna och sätt er förutsättningslöst tillsammans med professionen och vetenskapen och diskutera de områden OECD och andra utredningar lyft fram som centrala för svensk skolas utveckling och framgång.

Våga släppa prestigen och diskutera svensk skolas bristande likvärdighet. Våga prata om den bristande tilltron till lärarna. Ta ansvar för skolorganisationen fullt ut.

Först då kommer vi på riktigt få en chans att ge våra barn den skola de förtjänar.

Om SVT Opinion

Debattinlägget ovan är från SVT Opinion. Innehållet är debattörens egen uppfattning – inte SVT:s.