Foto: Sara Haldert/TT & Stina Stjernkvist/TT
Debattinlägg

”Smutskastningen av flyget har gått för långt!”

”Smutskastningen av flyget har gått för långt! Politiker som ägnar sig åt att baktala flyget borde istället lägga den energin på att få till en svensk produktion av miljövänligt flygbränsle”, skriver debattören.

Om debattören

Ulf Axelsson
VD Växjö Småland Airport

Åsikterna i inlägget är debattörens egna.

Den småländska skogen runt vår flygplats kan erbjuda framtidens miljövänliga flygbränsle – i form av kottar och restprodukter från skogsindustrin. Det visar flera forskare runt om i landet just nu.

Forskare säger också att Sverige har alla förutsättningar för att bli världsledande på den marknaden. Växjö Småland Airport är idag med i flera projekt som främjar utvecklingen av en svensk tillverkning av miljövänligt flygbränsle.

Men det går för sakta.

För att göra en insats för miljön nu har därför flera bolag börjat miljökompensera flygresorna mer än vad lagar och regler säger att de behöver.

Ett flygbolag erbjuder till exempel så kallade miljöklassbiljetter, där resenärerna betalar 300 kronor i tillägg för det dyrare miljövänliga bränslet. Ett annat bolag kompenserar själva genom att köpa in miljövänligt bränsle allokerat till vissa linjer.

Men dessa insatser för miljön kritiseras av så kallade miljövänner. Och det av en enda anledning – Sverige har ingen egen produktion av miljövänligt flygbränsle.

Flygbolagen väljer därför att använda miljöpengarna från flygresorna i Sverige för att tanka sina plan i USA, där miljövänligt bränsle idag tillverkas av använd frityrolja. Alternativet hade varit att transportera hit bränslet, men då också förlora 70 procent av miljövinsten. Nu tankas plan istället direkt i USA. Och de svenska miljöpengarna hjälper miljön, om än i USA.

Men att se världen som en gemensam värld och hjälpa där det går att hjälpa är tydligen inte bra, åtminstone inte enligt miljövänner. Flygbolagens satsningar har nämligen fått kritik – just för att de inte tankar planen miljövänligt i Sverige. Att bränslet inte ens finns att tillgå i Sverige än verkar inte vara av betydelse.

Flygbranschen kritiseras också ständigt för sin stora miljöpåverkan. Nyligen släppte FNs handelsorgan Unctad en rapport som visar att klädbranschen är en större miljöbov än vad flyget och sjöfarten är – tillsammans. Klädindustrin står för 8 procent av utsläppen av växthusgaser, medan sjöfarten släpper ut 2-3 procent och flyget 2 procent.

Ändå är det flygbranschen som får ta emot mest kritik för sin miljöpåverkan.

En påverkan som branschen jobbar hårt för att minska. Svensk flygindustri har själva tagit fram flera miljömål och har bland annat som mål att allt inrikesflyg ska vara fossilfritt 2030.

Men det tar tid att se effekterna av alla insatser som branschen gör. Transportstyrelsen konstaterar att samtidigt som flygresorna ökar så har utsläppen av koldioxid per personkilometer för svenskt utrikesflyg minskat med 40 procent från 1990 till 2017 tack vare effektivare flygplansmotorer.

De så kallade miljövännerna och flygmotståndarna har kampanjat länge för att få folk att sluta flyga.

Det har lett till att vissa regionalflyg idag går halvtomma från oss till Stockholm. Men flygen lyfter ändå, så är kampanjandet mot flygande verkligen en insats som räddar miljön?

Jag skulle hellre se att miljövännerna hjälper branschen, för vi gör allt vi kan.

Och det vi vill nu är att se en svensk tillverkning av miljövänligt flygbränsle, gärna med restprodukter från den småländska skogen som huvudingrediens.

Om SVT Opinion

Debattinlägget ovan är från SVT Opinion. Innehållet är debattörens egen uppfattning – inte SVT:s.