Statsminister Stefan Löfven (S), Almedalen 5 juli 2016.
Statsminister Stefan Löfven (S) Foto: Henrik Montgomery / TT
Debattinlägg

Sociala medier tisdag: Alliansens motdrag på Twitter

Almedalen i sociala medier ·

Det var ingen tweet från Socialdemokraterna som vann toppstriden på Twitter under Stefan Löfvens dag i Almedalen. I stället var det flera ”störnings-tweets” från Alliansen som letade sig upp bland de mest retweetade under förmiddagen.

Med rubriken ”Löfvens fyra svek” klättrade till exempel en tweet från Alliansens Twitterkonto högt på listan.

Läs hela tweeten här.

Att skicka ut sådana budskap är ett klassiskt sätt att försöka konkurrera ut utspel från det parti som egentligen har dagordningen i Almedalen, enligt Hampus Brynolf, vice vd på Intellecta, som mäter aktiviteten på sociala medier.

Det som är intressant med just den här tweeten är dock att titta på vilka det är som retweetar, alltså delar inlägget vidare, menar han.

– När vi studerar vilka konton det gäller ser vi att hela 15 av 25 konton tillhör personer eller organisationer som uttalat arbetar för något av allianspartierna. Det är politiska sekreterare, mediestrateger och även Jan Björklund själv, säger Hampus Brynolf.

Ytterligare sju av de 25 kontona visar sig tillhöra politiska sympatisörer, medan tre konton inte har tillräckligt med information för att de ska kunna kategoriseras.

Hampus Brynolf säger att detta bekräftar det man brukar kunna se – att man inte når utanför de egna leden med sitt budskap.

– Det öppnar heller inte för någon konversation i sociala medier, säger han.

Även S delar inlägg internt

Fenomenet att Twitterinlägg sprids av den egna kretsen är inte unikt för Alliansen. En titt på Stefan Löfvens nystartade Twitterkonto @SwedishPM visar samma typ av spridningsmönster.

Läs hela tweeten här.

En genomgång av de konton som retweetat visar att av tio av 15 är partiarbetare, tre är sympatisörer och två har okänd koppling.

Facebook: Gillar du Stefan Löfven gillar du Nalle Puh

Med hjälp av en sökning i Facebooks sökverktyg Facebook Graph har SVT Opinion satt ihop en lista på vad anhängare av partiledarna tycker om att se på bio.

Här är listan:

Twittertrafiken: ”Kusligt lik föregående år”

2014 var det valår, vilket avspeglade sig i statistiken över tweets kopplade till Almedalen, där siffrorna sjönk något 2105.

Efter snart tre dagar in på årets Almedalsvecka ser det ut som om trafiken håller minst samma nivå som året innan – till och med något högre.

– Det är nästan kusligt likt åren innan, säger Hampus Brynolf och förklarar att topparna man ser vid 19-tiden speglar partiledartalen.

2014 talade Stefan Löfven på söndagen och 2015 talade han på måndagen, vilket avspeglas i statistiken. I morgon visar SVT Opinion siffror över kvällens tal.

SVT Opinion mäter snacket om Almedalen

Under Almedalsveckan 2016 mäter SVT Opinion hur det pratas om Almedalen på sociala medier. Vilka partier, sakfrågor eller personer blir omtalade och varför?

Följ rapporteringen och debatten hela veckan från söndag till söndag på svt.se/opinion.

Om SVT Opinion

Debattinlägget ovan är från SVT Opinion. Innehållet är debattörens egen uppfattning – inte SVT:s.