Denna vår är det stor risk att det sista reguljära nattåget till Jämtland lämnar perrongen. SJ anser att det är olönsamt att köra nattåg dit.
Snart ska också norrlandstrafiken till och från Kiruna utvärderas. Kanske står vi då helt utan reguljära nattågsförbindelser till norra Sverige.
Det vore en katastrof för norra Sverige, för turister, för vandrare och äventyrare i hela landet.
Våra medarbetare och ideella eldsjälar runt om i landet guidar varje dag besökare till nya smultronställen, till nya fantastiska upplevelser runt om i Sverige.
Men dessa upplevelser måste vara tillgängliga, tillgängliga också för dem utan bil, eller för dem som tycker att det är smartare och mer miljömässigt att ta tåget.
Svenska Turistföreningen kämpar för att Sverige ska vara tillgängligt för alla och för att utveckla en hållbar turism.
Bra tågförbindelser gör det enkelt att välja hållbara alternativ för att resa, bo och uppleva natur och kultur i hela Sverige.
Nu hotas detta i norra Sverige samtidigt som det diskuteras att bygga snabbtåg i södra delen av landet till en kostnad av 320 miljarder kronor.
För att vi ska kunna fortsätta att utveckla turism i norr behövs bra infrastruktur. Turismen är en av få näringar som växer i norra Sverige.
Mellan 2014 och 2015 ökade antalet gästnätter enligt SCB med 5 procent. Och det finns mycket mer att göra när allt fler storstadsbor och utländska besökare söker äventyr, tystnad och vidder.
SJ anser att nattågen till Jämtland inte lönar sig längre. De vill bara köra vissa delar av året och vissa dagar i veckan. SJ räknar säkert helt rätt men vi menar att de tänker fel.
De räknar kortsiktigt företagsekonomiskt utifrån en undermålig tjänst. SJ har på fem år tappat 50 procent av resenärerna på nattågen till Jämtland. Varför?
Låt oss bara ge några exempel:
Från 2014 gick delar av Jämtlands nattågsvagnar från Stockholm redan klockan 17.55 istället för till exempel klockan 22 som skulle möjliggöra för anslutningar från andra delar av landet.
Fram till i mars 2016 har SJ:s boknings-app inte kunnat hantera ligg-och sovplatser, utan har visat ”slutsålt” trots att det funnits massor av platser kvar. I dag går det visserligen att boka nattåg till Jämtland, på torsdagar.
Problemet är att det inkluderar ett byte i Sundsvall där resenärerna får vänta drygt två timmar mellan klockan tre och fem på natten på en tom station.
Under det som SJ anser vara högsäsong kommer direkta nattåg att gå, men vi är rädda att säsongsbetonade tidtabeller snarare förvirrar än ökar trafiken.
Vi anser att det behövs bra tjänster som får resenärer att välja nattåget, inte hindrar dem.
Det behövs kalkyler som inkluderar miljöaspekter och arbetstillfällen. SJ har inte gjort någon som helst konsekvensanalys av nedläggningen. En nedläggning av nattågen kan vi inte tyst acceptera.
Om det ska gå att bo i norr och driva näringsverksamhet behövs inte sämre villkor. Det behövs bättre. Om vi ska kunna upptäcka fjällens magi behövs det fler och bättre transporter, inte färre.
Därför har vi skrivit brev till tre ministrar; infrastruktur, näring och miljö.
Vi kräver besked om vad som ska gälla för tågtrafiken och har påtalat regionens behov av bättre transporter för att kunna utveckla en hållbar turism.
Vi kräver en konsekvensanalys som är bredare än den företagsekonomiska analys som SJ gjort.
Hela Sverige behöver klarhet i vad som kommer att gälla för nattågen framöver.