Svensk Handels vd listar vad som krävs för att undvika butiksdöden i ett debattinlägg. Foto: Fredrik Persson / TT/Pressbild
Debattinlägg

Svensk Handels vd: ”Låt svenska handlare bli vinnare”

”Trots att svenska handlare håller världsklass kommer det att bli tufft att möta de många globala e-handelsföretag som vill ta nya marknadsandelar. För att klara konkurrensen måste den tunga kostnadsryggsäck som svenska företag bär på lättas”, skriver Svensk Handels vd Karin Johansson.

Om debattören

Karin Johansson
vd Svensk Handel

Åsikterna i inlägget är debattörens egna.

Digitalisering och internationalisering ritar snabbt om spelplanen i handeln.

Med några knapptryck på mobilen har kunden idag tillgång till all världens handel.

Handeln har på kort tid blivit Sveriges mest internationella bransch.

Konsekvensen för företagen är knivskarp konkurrens och lövtunna marginaler.

För att svenska handlare ska ha förutsättningar att möta omställningen måste villkoren ses över. Ytterst handlar det om Sveriges möjlighet att behålla företag, försäljning och den cirka halva miljon arbetstillfällen som handeln skapar.

Enligt Svensk Handels rapport ”Läget i handeln” kan upp till varannan krona i sällanköpshandeln spenderas på nätet år 2030. Även om de fysiska butikerna kommer att fortsätta vara den centrala försäljningskanalen kommer de att bli färre till antalet.

Förflyttningen från fysisk till sömlös handel, där försäljningen sker både i butik och digitalt ställer nya krav. Trots att svenska handlare håller världsklass kommer det att bli tufft att möta de många globala e-handelsföretag som vill ta nya marknadsandelar.

För att klara konkurrensen måste den tunga kostnadsryggsäck som svenska företag bär på lättas.

Svensk Handel anser därför att:

· Symbolpolitiken måste stoppas. Den svenska elektronikskatten gör det dyrare att handla mobilen, spelkonsollen eller datorn från svenska butiker. En rapport från HUI Research visar att skatten medför ett försäljningstapp i miljardklassen och upp till 2 000 förlorade jobb.

Miljöeffekterna är däremot försumbara eftersom konsumtionen flyttar utomlands. Nu planerar regeringen att gå vidare med en svensk klädskatt. Det är en farlig symbolpolitik som ökar e-handelsimporten och slår ut svenska företag.

· Rättvisa spelregler. En ny studie visar att Postnord förlorade cirka 100 miljoner på att leverera paket från kinesiska e-handlare till svenska kunder.

Hur går ekvationen ihop? Svaret stavas Universal Postal Union, ett förlegat postavtal som subventionerar frakten från Kina. Varje dag sponsras tiotusental paketleveranser, inte sällan med flyg, från världens mest konkurrenskraftiga e-handelsnation. Det är ohållbart på flera plan.

· Se över hyresnivåerna. Landets fastighetsägare måste förhålla sig till den omställning som handeln står inför.

Kundernas krav har förändrats. De förväntar sig nya butikslösningar och mer av upplevelser. När handeln ställs om och lönsamheten pressas måste också hyresnivåerna anpassas till den nya verkligheten.

En livskraftig handel är avgörande för att få en levande stad och en attraktiv plats.

· Sänk arbetskraftskostnaderna. Handeln är personalintensiv och lönerna är en stor kostnad. Det är ohållbart att svenska arbetsgivaravgifter fortsätter att vara bland de högsta i hela Europa.

Gör det istället billigare att anställa. Det skulle öka antalet jobb i den svenska handeln.

Vi kan inte ta den handel vi känner idag för given.

När spelplanen snabbt ritats om måste företagen få förutsättningar att möta den växande internationella konkurrensen.

Starka svenska handelsföretag innebär levande platser, bättre service och framförallt fler jobb.

Vi har allt att vinna på att ge svenska handlare förutsättningar att bli vinnare i den internationella konkurrensen.

Om SVT Opinion

Debattinlägget ovan är från SVT Opinion. Innehållet är debattörens egen uppfattning – inte SVT:s.