Foto: Claudio Bresciani / TT
Debattinlägg

”Svensk mjölk är bra för både människor och miljö”

Mjölkstriden ·

”Havredrycken har en växande marknad och är ett bra alternativ för människor som av olika skäl väljer bort mjölk. Men mjölken har också en växande marknad – den globala efterfrågan växer med ungefär 2,5 procent per år. Det borde alltså finnas gott om plats för båda produkterna”, skriver Jonas Carlberg.

Om debattören

Jonas Carlberg
Enhetschef mjölkpolitik, LRF Mjölk

Åsikterna i inlägget är debattörens egna.

Den mediala dramaturgin är given när havredryckens vänner beskriver den stämning mot Oatly som LRF Mjölk lämnat in till Marknadsdomstolen. Anna Velander Gisslén är en av dem som använt liknelsen David mot Goliat i sin text på SVT Opinion. Och alla vet hur den historien slutade.

Vi är inte intresserade av en tvekamp.

Havredrycken har en växande marknad och är ett bra alternativ för människor som av olika skäl väljer bort mjölk. Men mjölken har också en växande marknad – den globala efterfrågan växer med ungefär 2,5 procent per år.

Det borde alltså finnas gott om plats för båda produkterna.

FN:s organ för livsmedelsproduktion (FAO) varnar för att 805 miljoner människor i världen är undernärda. Många är barn. Tillgång till mjölk skulle kunna vara räddningen för många av dessa barn.

Mjölkprodukter är näringsrika, ger högkvalitativt protein och mikronäringsämnen som är lätta för kroppen att ta upp. I mjölk finns 18 av de 22 näringsämnen alla människor behöver varje dag.

Dessutom är mjölkproduktionen i många utvecklingsländer en stabil inkomstkälla med relativt snabb avkastning som också gör att det egna hushållet alltid har mat.

Världen behöver mer mjölk, inte mindre. Enligt Världsnaturfonden (WWF) behöver vi producera mer mat de närmaste 40 åren än vi sammanlagt gjort de senaste 8 000 åren. Det är ett ansvar som vill vara med och dela.

För svensk mjölk är bra, både för människor och miljö:

•  Den är nästan åtta gånger så näringstät som havredryck i förhållande till sin klimatpåverkan. Det visar forskning från Uppsala universitet, Lunds universitet och University of Washington.

•  Den spelar en viktig roll i kampen mot den skenande globala antibiotikaresistensen. Statens Veterinärmedicinska Anstalt (SVA) meddelade den 14 oktober att Sverige fortfarande använder minst antibiotika hela EU. 10 gånger mindre än genomsnittet och 40 gånger mindre än de länder som använder mest.

•  FN (FAO) har nyligen visat att mjölk är en värdefull näringskälla och har stor betydelse för hälsan. 

Det vi vänder oss mot är att Oatly använder mjölken som en negativ jämförelse i sin marknadsföring, exempelvis genom påståendet ”It’s like milk but made for humans” (Det är som mjölk men gjort för människor).

Vi vill veta om Marknadsdomstolen anser att den här marknadsföringen vilseleder konsumenterna och strider mot god marknadsföringssed.

Oatly ägs av bland andra Pågengruppen och Industrifonden och har alltså resursstarka ägare i ryggen. Ett eventuellt vite tillfaller staten.

Själva har vi inget att vinna ekonomiskt på den här stämningen. För alla konsumenters och mjölkbönders räkning vill vi bara få ett klart ett besked om vad som är tillåtet i marknadsföringen.

Om SVT Opinion

Debattinlägget ovan är från SVT Opinion. Innehållet är debattörens egen uppfattning – inte SVT:s.