Foto: Robert Henriksson / SvD / TT
Debattinlägg

”Ta ansvar för schysst telefonförsäljning”

Arbetsvillkor ·

”Av sex granskade välgörenhetsorganisationer var det endast två som köpte fundraisingtjänster av företag som hade kollektivavtal.”

Om debattören

Tina Wahlroth
VD på Kontakta, som företräder företag som arbetar med telefonförsäljning

Åsikterna i inlägget är debattörens egna.

Otrygga anställningar, låga löner och varken tjänstepension eller kollektivavtal. Det är vardagen för många svenska ungdomar som arbetar i oseriösa telefonsäljarbolag.

Vår organisation har länge arbetet för att öka medvetenheten kring hur svenska företag köper dessa tjänster, men den granskning som LO-tidningen Arbetet nyligen genomförde av hur svenska frivilligorganisationer köper fundraising över telefon visar på att det finns mycket kvar att göra.

I korthet handlar det om att fina CSR-dokument och ambitiösa planer på att undvika barnarbete och korruption när man gör affärer i andra länder smäller lågt, när man samtidigt inte tar något ansvar för hur anställda behandlas på företag man köper tjänster av hemma i Sverige.

Att dessa ungdomar samtidigt ska agera som en röst utåt direkt mot organisationens kunder borde få varningsklockorna att ringa hos både marknadschefer och vd:ar.

Av de sex granskade välgörenhetsorganisationerna som lade ut sin fundraising på andra företag var det endast två som köpte tjänster av företag som hade kollektivavtal för sina anställda.

Vi i vår organisation vet att när man arbetar med försäljning via telefon, som omgärdas av mycket skriverier och kritik, krävs tuffa etiska villkor för att få det att fungera bra både när det gäller kontakten med kunderna och behandlingen av de anställda.

När företag och organisationer köper försäljning av företag som inte erbjuder sina anställda schyssta villkor, drabbas inte bara de anställda på de företagen.

Förutsättningarna för andra företag att arbeta etiskt blir självklart sämre när konkurrensen hårdnar. Osund konkurrens orsakar ett sluttande plan för hela marknaden.

På grund av ökad kritik mot hur oseriösa företag arbetar med telefonförsäljning tillsatte Konsumentministern i höstas en utredning, som ska se över förslag som om de blir verklighet kommer att göra det mycket svårare för alla företag som arbetar med telefonförsäljning, oseriösa som seriösa.

Vi vet att telefonen är den bästa kanalen för fundraising och många andra typer av marknadsföring – det är därför den är så populär att arbeta med.

För att den ska kunna vara det även i framtiden, vill vi – för organisationernas egna varumärken och framförallt för de anställda – uppmana Sveriges välgörenhetsorganisationer att ta chansen, och ta sitt ansvar för schysst telefonförsäljning.

Om SVT Opinion

Debattinlägget ovan är från SVT Opinion. Innehållet är debattörens egen uppfattning – inte SVT:s.