Foto: Ulrika Fåhraeus
Debattinlägg

”Utseendehetsen sprids i ridsporten”

Hästbloggar ·

”Många inlägg handlar inte alls om hästar. Det kan vara en bild på barnet med läppglans, solglasögon och en tröja nerhasad över en bar axel. Barn som utan att förstå det sexualiserar sig själva. Rena pedofildrömmen”, skriver hästjournalisten Ulrika Fåhraeus.

Om debattören

Ulrika Fåhraeus
Hästjournalist

Åsikterna i inlägget är debattörens egna.

En gång i tiden var ett stall ett stall. Där hade tjejer roligt utan att tänka på hur de såg ut. I dag har stallgången förvandlats till en catwalk där det gäller att vara snygg och ha rätt märken.

Hästsporten är känd för att vara jämställd och för att göra chefsämnen av flickor. I decennier var stallen en tillflykt där tjejer fick vara handlingskraftiga och utseendet var oviktigt. Men något har hänt.

När min egen ridande dotter var elva-tolv år gammal fick jag klart för mig att utseendefixeringen i stallen exploderat. Plötsligt var det tjat i kvadrat om prylar och plagg som kostade flera tusen. Det var stallselfies i massor – med smink och hela baletten.

Ledtråd: hästbloggarna. De finns i tusental och skrivs ofta av barn, en del inte äldre än tio år. Vissa ligger på hästsajter men är mer mode- och skönhetsbloggar.

Många inlägg handlar inte alls om hästar. Det kan vara en bild på barnet med läppglans, solglasögon och en tröja nerhasad över en bar axel. ”På väg till skolan i min nya tröja från X”.

Barn som utan att förstå det sexualiserar sig själva. Rena pedofildrömmen.

Hästvärlden kryllar av bloggande småtjejer. Allt är matchat, blingat, stylat, snyggt. På bloggsajter som Horseworld flockas de och slåss om uppmärksamheten. De som får många klick kan få grejer av något hästsportföretag. Eller en modekedja.

Går det riktigt bra kan de få betalda uppdrag. Dessa små storbloggare blir stjärnor – för andra barn. Allt de lägger ut får en ohygglig genomslagskraft.

De har fans som följer varje andetag, håller med om allt och vill kopiera allt de gör, en orimlig sak att hantera för ett barn. De får också ta rejäla smällar.

Nätbråk är ingen lek. Men bloggandet måste upprätthållas för pengarnas skull, och bloggbråk ger många klick. Då kan det hända att någon vuxen tar över tangenterna. Såja, gumman, tänk inte mer på det där nu, mamma skriver lite åt dig!

Hela karusellen kring barnbloggarna är ful och osund.

Men vill du diskutera fenomenet barnbloggare – som jag gör här nu – får du på skallen för att du ger dig på barn. Så bekvämt för alla som är med och cashar in att kunna dra det kortet så fort någon är kritisk!

Hästprylbranschen har blivit miljardindustri.

Det finns lyxmärken och lågpriskedjor och barnbloggarna är effektiva skyltfönster. Även vuxna bloggare som Tyra Sjöstedt sprider budskapet: du ska vara smal, snygg och rätt klädd.

Det går inte att vrida klockan tillbaka. Vi får aldrig tillbaka den tid då stallet var ett ställe där man fick vara ful och skitig och ett par ridstövlar höll ett helt liv. Utseendehetsen har tagit över en av de sista fristäder som fanns.

Bloggare som Sjöstedt, ridsportvaruhuskedjan Hööks och alla hästbloggsajter, ni har alla bidragit till att sprida utseendehetsen i ridsporten.

Något bättre spelat då av klädkedjan H&M som åtminstone sponsrar presterande stjärnor som hoppryttaren Malin Baryard och inte raggar barn via bloggar.

Om SVT Opinion

Debattinlägget ovan är från SVT Opinion. Innehållet är debattörens egen uppfattning – inte SVT:s.