Foto: JESSICA GOW / TT
Debattinlägg

”Vänsterpartiet vet att många svenska lärare har resignerat”

OPINION ·

”Respekten för läraryrket eroderas när rektorer hukar inför ägare som vill ha in största möjliga skolpeng”, skriver Vänsterpartiets skolpolitisk talesperson Daniel Riazat.

Om debattören

Daniel Riazat
Skolpolitisk talesperson (V)

Åsikterna i inlägget är debattörens egna.

Vad händer i ett marknadsanpassat och vinstdrivet skolsystem där elever och deras föräldrar är kunder och där rektorerna förvandlas till företagsledare som ska stå till svars inför styrelsen och ägarna?

En tydlig och beklaglig effekt är uppenbarligen att resursstarka föräldrar alltmer tillåtits skapa gräddfiler för sina egna barn, på andra barns bekostnad.

Barn till anhöriga med lägre röster och mindre vassa armbågar får en krympande del av den gemensamma tid som läraren avsatt för allas behov.

Respekten för läraryrket eroderas också när rektorer hukar inför ägare som vill ha in största möjliga skolpeng.

Vänsterpartiet vet att många svenska lärare i dag har resignerat eller går och knyter näven i fickan över att uppdraget att ge alla elever den tid och engagemang de behöver för att lära krockar med förväntningarna från skolledningen och ägarna att skapa ”kundnöjdhet”.

Därför är historien om Mikael Jacobsson viktig. Den tidigare matteläraren i Kulturama skola i Hammarby Sjöstad, ägt av moderaternas Medborgarskolan, valde att tala öppet om vad som hänt honom; att han fått sparken när han vägrade acceptera att rektorn vek sig för föräldrarnas press att höja sonens mattebetyg.

Eleven ifråga fick skriva ett extra prov i en annan skola, just där mammans väninna och kollega arbetade.

Den icke följsamme matteläraren belades därefter med munkavle genom avtal och förbjöds sätta sin fot på skolan mer.

Historien har väckt berättigat stort uppseende, och säkert varit störande för ansvarig rektor och Medborgarskolan. Den kan ju skrämma bort kunderna.  

Nu svarar Helena Tydén, skolchef för Medborgarskolan i Stockholmsregionen, på Vänsterpartiets artikel att förfaringssättet inte alls är konstigt utan att ”betyget för den särskilda prövningen sätts av den prövande läraren”.

Ska det vara upp till föräldrarna att helt fritt välja skola för en särskild prövning? Och borde inte skolan visa upp underlaget för prövningen? Vilket ännu inte skett.

Medborgarskolan har också som strategi att skifta fokus på diskussionen, vilket märks tydligt i denna replik. Helena Tydén vill plötsligt att man istället ska prata om de elever som inte har föräldrar som bryr sig.

Det är visserligen en viktig men samtidigt, som sagt, helt annan diskussion.

Dessutom är det klart besynnerligt att moderata Medborgarskolan, i välbärgade området Hammarby Sjöstad, ska läxa upp Vänsterpartiet för att vi ska bry oss om att det finns elever som inte har föräldrar som deltar på samma sätt i skolan?

Det är ju just de elevernas och föräldrarnas rättigheter vi försvarar. Till skillnad från Medborgarskolan, i det just beskrivna fallet.

Sedan skriver Helena Tydén att vi ”blottar en enskild elev”. Ingen enskild elev har dock blottats då det aldrig har nämnts några namn.

Den vinstdrivna skolan försvagar lärarnas roll, kunskapsutvecklingen och likvärdigheten. Den har heller inga andra försvarare än de lobbyister och bolag som själva tjänar på vinstjakten. I stort sett alla andra är emot.

Det systemskifte som skett i svensk skola kan inte åtgärdas på annat sätt än att vi får ett slut på vinstjakten. Att så också sker är Vänsterpartiet den bästa garanten för.

Om SVT Opinion

Debattinlägget ovan är från SVT Opinion. Innehållet är debattörens egen uppfattning – inte SVT:s.