Debattinlägg

”Vi måste sluta gräva ner oss i skyttegravar”

Opinion ·

”Krisen i containerterminalen är ju extremt allvarlig. Det är inte bara arbetstillfällen för hamnarbetare och dylikt som försvinner utan det orsakar också jättestora skador för svensk industri”, säger Svenska hamnarbetarförbundets Erik Helgesson.

Hör vad han tycker måste göras för att krisen i Göteborgs hamn inte ska gå ut över svensk industri i klippet ovan.

Om debattören

Erik Helgesson
Svenska hamnarbetarförbundet

Åsikterna i inlägget är debattörens egna.

Den fackliga striden mellan Hamnarbetarförbundet och arbetsgivaren APM Terminals i Göteborgs containerhamn har pågått sedan våren 2016. 

Inget kollektivavtal

Bakgrunden är bland annat att APM Terminals inte har tecknat något kollektivavtal direkt med Hamnarbetarförbundets avdelning 4, som är det fackförbund som representerar majoriteten av de anställda i containerhamnen. I stället har arbetsgivaren valt att teckna kollektivavtal med Transportarbetarförbundet . Hamnarbetarförbundet har protesterat genom att utlysa stridsåtgärder, punktstrejker och blockader.

Enligt APM Terminals har hamnen det senaste året haft 14 blockader och nio strejkdagar från fackets sida.

Lockout och blockad

Sedan den 19 maj är Hamnarbetarförbundets 280 medlemmar lockoutade av arbetsgivaren mellan klockan 16 och 07 på vardagar. Samtidigt har Hamnarbetarförbundet lagt blockad mot bland annat övertidsarbete och nyanställningar.

Företag lämnar hamnen

Tillsammans gör stridsåtgärderna att containerhamnens kapacitet är nere på omkring 4 000 containrar i veckan mot normala omkring 10 000.

Konflikten mellan Hamnarbetarförbundet avdelning 4 och APM Terminals har nu pågått i drygt ett år och en del av hamnens kunder söker sig nu till andra hamnar vilket gör att många transportföretag förlorar mycket pengar.

Om SVT Opinion

Debattinlägget ovan är från SVT Opinion. Innehållet är debattörens egen uppfattning – inte SVT:s.