Foto: JESSICA GOW / TT
Debattinlägg

”Vi vill ha fler bilar och mindre utsläpp”

Publicerad
TRANSPORTER ·

”I stort sett alla faktapåstående i Fores artikel är felaktiga. Körsträckorna, peak car, tung trafik och klimatfrågan. Vi vill ha fler bilar och mindre utsläpp”, skriver Ulf Perbo.

Om debattören

Ulf Perbo
Vice VD BIL Sweden

Åsikterna i inlägget är debattörens egna.

Mattias Goldmann från Fores kritiserar vår debattartikel på SVT Opinion där vi argumenterar för att det faktum att 90 procent av alla resor sker på väg bör få politiska konsekvenser.

I stort sett alla faktapåstående i Fores artikeln är felaktiga.

Körsträckorna: Mattias Goldmann ifrågasätter att körsträckorna i Sverige ökade 2014. Körsträckorna med personbil var 2013 107,6 miljarder personkilometer enligt den officiella statistiken från myndigheten Trafikanalys.

Ökningen under 2014 var enligt Trafikverkets Trafikbarometer 2,2 procent. Det blir en ökning med över två miljarder personkilometer. Goldmann har missuppfattat statistiken och hänvisar i sin artikel till körsträckor per bil.

Peak car: Mattias Goldmann påstår att allt fler forskare pratar om peak car och att antalet bilar inte växer längre, bland annat därför att bilpooler ökar snabbare än nybilsförsäljningen.

Grundproblemet för peak car-anhängarna är verkligheten. Bilismen växer i nästan samtliga länder i såväl Europa, Asien, Afrika och Amerika.

Världen bilproduktion ökade 2014 med 3 procent till 67,5 miljoner bilar, vilket är i linje med den långsiktiga ökningstakten. I Sverige växte bilparken ovanligt kraftigt med hela 90 000 bilar och antalet körkortsinnehavare växte med 50 000 personer.

Sveriges största bilpool består av cirka 1000 bilar. En bilpool i Stockholm består av 250 bilar. Det finns över 4,5 miljoner bilar i Sverige och det såldes över 300 000 nya bilar 2014.

Att bilpooler skulle ha inneburit att antalet bilar minskat i Sverige är vänligt sagt ett obegripligt påstående.

Fakta är att allt fler forskare tar avstånd peak car-teorierna. Senast för några månader sedan publicerades studier kring detta av centrum för transportforskning vid KTH.

Tung trafik: Fores påstår att VTI:s rapport till regeringen skulle visa att gods bör flyttas från väg till järnväg. Det är fel. (Se den sammanfattande tabellen 11.1A på sidan 78.)

Godstrafik på väg täcker en större del av sina samhällskostnader än godstransport med järnväg.

Finansiering av miljöbilsstimulanser: Fores påstår att pengar till dessa måste tas från skolan. Det är fel.

Bilisterna betalade under år 2014 in cirka 60 miljarder kronor i särskilda skatter vilket är långt över samhällets kostnader för bilismen. Det räcker att betala stimulanser på mycket högre nivåer än idag.

VTI-rapporten styrker detta genom att visa att skatterna är dubbelt så höga som trafikens samhällsekonomiska marginalkostnader.

Klimatfrågan: Mattias Goldmann påstår att klimatfrågan inte tas upp. Det är fel. Utsläppen av koldioxid ingår i den regeringsrapport från VTI som vi hänvisar till.

Vi menar att IPCC:s vetenskapliga underlag bör utgöra grunden och tror inte att Fores har kompetens att överpröva IPCC.

Bilkörning i Sverige belastas i dag med koldioxidskatt, energiskatt och koldioxidbaserad fordonsskatt som tillsammans ger ett pris på cirka fyra kronor per kilo koldioxid.

Det är ett av världens högsta koldioxidpris och uppfyller mer än väl vad som krävs enligt IPCC:s vetenskapliga underlag.

Till sist en värderingsfråga: Vi tycker precis som Mattias Goldmann misstänker att det är bra om fler får tillgång till den fantastiska hushållsmaskinen bil. Den ger frihet, bekvämlighet och trygghet.

De senaste åren har en stor drivkraft bakom den ökade bilismen varit äldre kvinnors ökade körkortsinnehav och bilanvändande. Änkor idag sitter inte isolerade utan tar bilen till väninnorna. Det tycker vi är positivt.

Nästa drivkraft kommer att bli alla invandrare som idag inte har körkort och bil. Redan nu börjar effekterna synas i ökad efterfrågan på begagnade bilar.

Vi tycker det är utmärkt att de integreras i det svenska samhället och får del av bilismens fördelar, bland annat i form av ökade chanser till jobb.

Vi vill ha fler bilar och mindre utsläpp.

Därför arbetar vi för att skynda på elektrifieringen och utvecklingen av vätgastekniken och alternativa drivmedel. Vi arbetar också för byggandet av Österleden och Tvärförbindelse Södertörn i Stockholm.

Vi arbetar för ett ökat körkortstagande.

Vi arbetar med verkligheten.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Om SVT Opinion

Debattinlägget ovan är från SVT Opinion. Innehållet är debattörens egen uppfattning – inte SVT:s.

Transporter

Mer i ämnet