”Alla är inte vinnare som spelbolagen vill få oss att tro. Min bild är en ekonomi i fullständigt kaos, förstörda familjerelationer och en psykisk ohälsa som i värsta fall leder till självmord”, skriver artikelförfattaren. Foto: Janerik Henriksson/TT
Debattinlägg

”Vi visste att nya spellagen skulle bli en besvikelse”

”Förändra tv- och radioreklamlagen så att spel likställs med alkohol och tobak – det skulle direkt leda till förbud mot spelreklam”, skriver Henrik Armus, ordförande i Spelberoendes riksförbund.

Om debattören

Henrik Armus
Ordförande Spelberoendes riksförbund

Åsikterna i inlägget är debattörens egna.

Redan före årsskiftet nämnde Spelberoendes riksförbund att allmänheten inte kommer att märka någon större skillnad med den nya spellagen, som infördes då.

Spelbolagen finns här redan online. Man har under många år bearbetat den svenska spelmarknaden genom massiv marknadsföring.

Måttfull marknadsföring har funnits i många år men vad betyder det? Vi ser begreppet måttfull på olika sett. Vad som är måttfullt för dig är inte det för mig.

Nu har vi spellicenser och det har öppnat upp nya arenor för spelbolagen att synas på. Exempel på det är Kindred/Unibet som är sponsor till fotbollsallsvenskan.

Nu syns man inte bara på till exempel kanal 5, nättidningar som Aftonbladet eller hörs på en kommersiell radiokanal. Det har tillkommit nya möjligheter, och det innebär problem.

Med andra ord är känslan att spelreklamen har ökat sedan årsskiftet.

Syns man inte finns man inte brukar spelbranschen själva säga. Detta har tyvärr ett högt pris.

Alla är inte vinnare som spelbolagen vill få oss att tro. Min bild är en ekonomi i fullständigt kaos, förstörda familjerelationer och en psykisk ohälsa som i värsta fall leder till självmord.

Vad kan man göra åt detta? Här är ett förslag: Förändra tv- och radioreklamlagen så att spel likställs med alkohol och tobak – det skulle direkt leda till förbud mot spelreklam. Spelberoende är sedan två år tillbaka likställt med alkoholism i socialtjänstlagen.

Förslag finns om att inte visa spelreklam vid sportsändningar, och att inte tillåta utomhusreklam där barn och ungdomar vistas. Detta är goda exempel man kan börja med för att reglera den svenska spelmarknaden.

Om vi ska ha spelreklam borde denna innehålla en tydlig varningstext, likande den som finns på till exempel tobaksvaror eller alkohol.

Ska spel vara tillgängligt dygnet runt alla dagar i veckan året runt? Inget annat som kan leda till beroende är lika lätttillgängligt! Allt du behöver är en mobiltelefon och internet.

Spelbolagen ska ha god kundkännedom. Vad innebär det? Idag är det för lätt att ta lån. Borde inte spelbolagen begära Upplysningscentralens kontroll för att säkerställa att spel inte finansieras via lån eller kriminalitet?

Fotnot: Spelreklamen diskuteras i Opinion live klockan 19:00, torsdag den 14 februari direkt på SVT Play.

Om SVT Opinion

Debattinlägget ovan är från SVT Opinion. Innehållet är debattörens egen uppfattning – inte SVT:s.