Volvo-stämma. Marcus Wallenberg bänkar sig på första parkett för att bli invald i Volvos styrelse. Foto: Anders Wejrot/BLR-Fotograferna/TT
Debattinlägg

”Vita män inkvoteras till sina positioner”

Arbetsmarknad ·

”Många vita män har sluppit konkurrens på grund av invanda mönster och gamla föreställningar om vem som är bäst lämpad att göra vad” skriver Seher Yilmaz från Rättviseförmedlingen.

På SVT Opinion är Johan Talenti  bekymrad över att kompetens inte sätts i fokus när företag sätter upp mål för jämställdhet och mångfald.

Vi har också en envis bekymmersrynka. Det svenska näringslivet går nämligen miste om tusentals talanger och kompetenser just för att företag ofta saknar strategier, mål och åtgärder för att bredda sitt urval i samband med (chefs)rekryteringar.

Statistiken talar sitt tydliga språk:

  • 95 procent av styrelseordförande i svenska börsbolag är män.
  • Av börsbolagens 231 vd:ar är 14 kvinnor, det finns alltså fler män på vd-posterna som heter Johan än det finns kvinnor
  • 71 procent av cheferna i privat sektor är män
  • 7 procent av samtliga chefer i Sverige har utländsk bakgrund 

Rättviseförmedlingen håller med Johan Talenti: Självklart ska individens identitet på ett företag i första hand inte vara baserad på etnisk bakgrund, könstillhörighet eller kopplad till annan social tillhörighet, utan till det man gör, till prestation och kompetens.

Men idag sitter det många personer på tunga positioner just för att de är män eller just för att de har starka nätverk och kontakter inom näringslivet.

För att tala klarspråk: Många vita män är idag indirekt inkvoterade till sina positioner. De har sluppit konkurrens från stora delar av den potentiella arbetskraften på grund av invanda mönster och gamla föreställningar om vem som är bäst lämpad att göra vad.

Den strukturen ruckar Rättviseförmedlingen på varenda dag genom att synliggöra kompetenserna som ofta hamnar i skymundan just på grund av de här anledningarna.

Att sätta upp mål och mäta resultat är en självklarhet för alla framgångsrika företag. För det som mäts blir gjort.

Genom att också sätta upp mål för representation, jämställdhet och mångfald, tydliggörs hur sammansättningen i ett företag ser ut. Det skapar en grund för förändring och sänder en signal om att personer som idag inte finns rättvist representerade på toppositioner i bolaget har lika attraktiva och efterfrågade kompetenser och erfarenheter.

Därför hoppas vi att fler företag vågar göra som till exempel Bilprovningen och Axfood – nämligen sätta upp och kommunicera sina konkreta mål och ambitioner när det gäller jämställdhet, mångfald och kompetens.

Om SVT Opinion

Debattinlägget ovan är från SVT Opinion. Innehållet är debattörens egen uppfattning – inte SVT:s.