Sjuttonårige Zebastian Almnor vill att det satsas mer på utbildning kring försvar och krisberedskap i skolan. Foto: Ludwig Malm/TT
Debattinlägg

”Lär oss mer om försvar och krisberedskap i skolan”

”Om vi nu är så viktiga för rikets beredskap, vilket jag själv också anser, varför läggs inte då mer tid och resurser på att förbereda oss för en sådan situation under våra år i skolan?”, skriver debattören angående den senaste tidens kampanj om ungas totalförsvarsplikt.

Om debattören

Zebastian Almnor
Samhällsdebattör

Åsikterna i inlägget är debattörens egna.

Många sexton och sjuttonåringar har de senaste veckorna nåtts av den kampanj som Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, Försvarsmakten och Rekryteringsmyndigheten har lanserat.

Kampanjens syfte är att informera ungdomar om att man omfattas av totalförsvarsplikten från och med att man fyller sexton år.

Myndigheterna vill med det här informera om en skyldighet vi ungdomar omfattas av, men ändå inte har någon vetskap eller relevant kunskap om.

I reklamfilmerna, som är en del av kampanjen, är budskapet som de vill förmedla att ”vi är en viktig del i rikets beredskap och dessutom en viktig resurs i händelse av en nationell kris eller ett krig”. 

Jag går nu mitt andra år på en svensk gymnasieskola och har inte en enda gång hittills i under min skolgång berört begreppen totalförsvar, krisberedskap, VMA -viktigt meddelande till allmänheten eller civilt försvar innanför skolans dörrar. Och det är bara ett fåtal sjuttonåringar som vet vad ett skyddsrum är och vad det används till. Hur kan vi då vara en så viktig resurs? 

Om vi nu är så viktiga för rikets beredskap, vilket jag själv också anser, varför läggs inte då mer tid och resurser på att förbereda oss för en sådan situation under våra år i skolan? 

Varför förbereder inte staten oss ungdomar i tid? När krisen eller kriget väl inträffar är det sannolikt för sent att ge oss de kunskaper och praktiska färdigheter som krävs.

Låt istället introducera alla sextonåringar till ämnet. Studiebesök och föreläsningar på Försvarsmakten och MSB. Eller en beredskapsvecka med praktiska övningar, föreläsningar och informationshämtning, och i samband med detta ge eleverna utbildning i HLR och brandskydd.

Visa hur man iordningställer ett skyddsrum och låt dem arbeta med olika realistiska case för att öva och utveckla sina nya kunskaper de har fått under veckan.

Väck vårt intresse för beredskap och försvar och låt oss också vara den viktiga del av beredskapen som ni anser att vi är, låt oss bli involverade och också ta del av det arbete som görs

Om SVT Opinion

Debattinlägget ovan är från SVT Opinion. Innehållet är debattörens egen uppfattning – inte SVT:s.