SVT2Tisdagar 20.30

13-åring avvisad från tåget

Pojke i blå jacka på en tågperrong.
"Konduktören sa att jag måste hoppa av i Halmstad".

När mobilen laddade ur och ensamåkande Jeff inte kunde visa upp sin biljett tvingades han hoppa av i Halmstad – 14 mil från närmaste familjemedlem.

13-årige Jeff Saaris första tågresa ensam blev inte som han hade tänkt sig. Den 20 januari i år avgick resan från Frövi i Närke där Jeff bor, men när tåget kom fram till Malmö där storasystern väntade var inte Jeff med.

– Jag sa till konduktören att min mobil inte funkade och frågade om han kunde ringa min syster eller min mamma för att få bokningsnumret. Men det gick han inte med på och sa att jag tyvärr måste hoppa av i Halmstad, säger Jeff Saari. 

– Jag satte mig på en bänk och var helt förstörd. 

Läs mer: 
Vem är den okände välgöraren som hjälpte Jeff?

"Så här kan man inte behandla barn" 

Jeff köpte sin biljett av SJ, men på grund av en försening fick han resa sista delsträckan med Öresundståg. Enligt Mats Gustafsson, ledamot i branschorganisationen Tågoperatörerna, så är det väldigt enkelt för en konduktör att kontrollera om det finns någon biljett, även om det handlar om två olika tågbolag. 

– Hade konduktören ringt till SJ:s callcenter så hade man kunnat se att biljetten fanns, säger Mats Gustafsson, ledamot i branschorganisationen Tågoperatörerna. 

– Formellt så kanske konduktören gjorde rätt. Men utifrån ett moraliskt perspektiv så har man ett ansvar, för så här kan man inte behandla barn.

Oftast får du hjälp

Plus ringer runt till 15 olika resebolag för att fråga vad som händer om ens mobil med sms-biljetten laddar ur. 13 svarar att deras personal kan hjälpa till om du uppger ditt namn eller ditt mobilnummer. En del vill också se din legitimation. 

Men enligt Jeff erbjöd Öresundstågs konduktör aldrig någon sådan hjälp. 

Konduktören minns inte 

När Plus kontaktar Öresundståg så börjar de undersöka ärendet, men ingen som jobbade då säger sig känna till händelsen med Jeff. Om de hade ställt av en 13-åring så menar de att det hade varit emot deras egna riktlinjer. 

– Någonting har gått fel i kommunikationen ombord på tåget, men tågvärden har inget minne av att de hände något speciellt på den tågresan, säger Gunnar Wulff, VD på Öresundståg. 

– Det här är en tråkig händelse, som vi beklagar. 

Se hela inslaget i Plus den 31 mars, 21:00 i SVT1 – eller i SVT Play