SVT2Tisdagar

Städfirmor kör flytthjälp utan tillstånd

Alla företag som utför flyttjänster måste ha ett tillstånd för yrkestrafik.
Alla företag som utför flyttjänster måste ha ett tillstånd för yrkestrafik.

Många väljer flyttfirma utifrån pris, men den billigaste tjänsten kan bli dyr om något går fel. Plus kartläggning av 21 städfirmor som utför flytthjälp, visar nämligen att bara 3 har det tillstånd som krävs.

För många är priset en viktig faktor när man ska välja en flyttfirma att anlita, men det många kanske inte tänker på är att det kan bli väldigt mycket dyrare om firman saknar trafikillstånd.

Vi har fått ett brev av tittaren Torbjörn som arbetar på en flyttfirma i Stockholm, och menar att det finns flertalet företag i branschen som saknar yrkestrafiktillstånd och försäkringar. Kunder som anlitar en sådan firma kan råka ut för en kostsam historia om något händer.

Saknar tillstånd

Alla som utför flyttjänster måste nämligen ha ett tillstånd för yrkestrafik. Yrkestrafiklagen (1998:490) säger att: ”Den som ställer fordon och förare till allmänhetens förfogande för att mot betalning utföra tjänster ska ha yrkestrafiktillstånd.” Utan tillståndet kan företag inte försäkra bilarna för ändamålet.

På senare tid har många städfirmor utökat sin verksamhet och erbjuder även flytthjälp. Plus har kartlagt just städfirmor i sex olika städer: Halmstad, Norrköping, Luleå, Umeå, Kalmar och Gävle. Bland dem finns det 21 städfirmor som även erbjuder flytthjälp – och det visar sig att bara 3 av de 21 företagen har tillstånd.

”Kan vara krångligt”

Det är Transportstyrelsens yrkestrafikenhet som utfärdar alla tillstånd för yrkestrafik. Gunilla Ahlberg, sektionschef, är tveksam till om alla känner till reglerna.

– Det är svårt att säga, vi informerar så mycket vi kan. Man kan ringa kundtjänst och gå in på vår hemsida och där står det ju väldigt tydligt vem som ska ansöka och hur man ansöker.

Gunilla Ahlberg menar att informationen kan vara bristfällig, att det kan vara lite krångligt och svårt för företag att ansöka om tillstånd. Det kan också vara en ekonomisk fråga eftersom det är ganska dyrt. I dag kostar det 3200 kronor att ansöka om trafiktillstånd, men den avgiften kommer att höjas. Det är också krav på kunskapsprov som ska göras på Trafikverket, vilket också kostar. Utöver det ska företaget ha kapital beroende på hur många bilar man har. En bil kräver 80.000 i kapital.

Går runt Rut-reglerna

Plus träffar Marlene Malmqvist, ordförande i Sveriges möbeltransportörers förbund, för att höra vad branschen har att säga.

– Vi har kollat upp 21 firmor men bara 3 av dom hade tillstånd. Är du förvånad?

– Jag är inte förvånad, det är förskräcklig statistik som har påvisats, men vi har vetat om det här sedan Rut-avdraget började gälla och vi såg att det här kommer öka lavinartat.

Flyttjänster är inte berättigade till Rut-avdrag, men vissa företag bakar in flytthjälp i övriga verksamheter som exempelvis flyttstäd, för att ändå få Rut-avdrag.

– Det här har lockat mindre firmor till att utöka sin verksamhet och ge sig in på områden där man inte har yrkeskunskap eller tillstånd att utföra det, säger Marlene Malmqvist.

Hon säger att de oseriösa företagen som saknar tillstånd utför flyttuppdrag för runt en miljard kronor om året. När kunden anlitar en flyttfirma som saknar tillstånd, så gäller inte försäkringarna om något skulle hända. Om företaget dessutom har gjort en ansökan om Rut-avdrag för flyttuppdraget, så kan kunden bli skyldig att betala tillbaka. Och om flytten skulle orsaka skador på andra platser som en trappuppgång eller uppfart, blir kunden även då ansvarig för kostnaderna.