SVT2Tisdagar

Forskare: ”Kosttillskott är pengar i sjön”

Foto: SVT

Kosttillskottet Vitaepro marknadsförs med hälsoargument men nu har KO stämt företaget för vilseledande marknadsföring. Vad får man egentligen säga i reklamen?

Det är många som hört av sig till oss på Plus angående kosttillskottet Vitaepro. Är det vetenskapligt bevisat att det fungerar? Varför rekommenderar läkare inte medlet om det är ett sådant undermedel som reklamen låter påskina?

– Med vad vi vet idag är köp av kosttillskott som att kasta pengar i sjön, säger Agneta Åkesson, nutritionsepidemiolog vid Karolinska institutet.

Åkesson forskar om hur kost och levnadsvanor påverkar risken för att vi ska drabbas av sjukdomar, och tycker inte att gemene man behöver äta tillskott.

– Det finns ingen genväg till hälsa vid sidan om nyttig mat, tvärtom kan kosttillskott invagga en i falsk trygghet. Dessutom finns det vissa kosttillskott som innehåller mycket höga halter av vitaminer och det kan vara skadligt, säger Agneta Åkesson.

De flesta får i sig tillräckligt

Enligt Livsmedelsverket visar kostundersökningar att de allra flesta svenskar får i sig tillräckligt med vitaminer och mineraler genom maten. De enda som kan behöva kosttillskott är personer som har någon sjukdom eller inte äter alla sorters livsmedel. Ändå såldes kosttillskott och vitaminer för över två miljarder kronor i Sverige i fjol och försäljningen ökar. Vitaepro ligger på delad förstaplats i försäljningsligan. Deras produkt räknas inte som medicin utan som livsmedel och därför får företaget inte göra reklam med hälsopåståenden som inte är godkända.

Konsumentombudsmannen (KO) har stämt Vitaelab, som är företaget bakom Vitaepro, för vilseledande marknadsföring, men ingen från konsumentverket vill diskutera fallet eftersom rättsprocessen fortfarande pågår.

Antyder hälsorisk

Konsumentvägledaren Maria Wiezell har granskat stämningen och reklamen från Vitaepro och menar att problemet först och främst ligger i de kundberättelser företaget använder sig av.

– De ger sken av att Vitaepro kan förbättra vissa funktioner. Kunderna berättar att de behåller sin rörlighet, behåller sin smidighet, behåller en stark kropp – det får man inte göra, säger Maria Wiezell.

Enligt henne förbjuder den svenska marknadsföringslagstiftningen påståenden som ger sken av att man borde använda produkten för att inte riskera sin hälsa.

– Det finns en lista med 222 godkända hälsopåståenden. Man får inte använda några andra. Hälsopåståenden som man använder måste också vara underbyggda med vetenskapliga undersökningar.

”Ingen kommer att förstå”

Men Katarina Ladenfors, advokat och företrädare för Vitaelab, slår ifrån sig kritiken.

– Alla de ämnen som ingår i Vitaepro har godkända hälsoeffekter. Om man har en upplevd effekt så kan man vara en av de sju av tio personer som kanske inte äter som man ska. Då kan man antingen äta en varierad kost eller så kan man ta ett tillskott, säger Katarina Ladenfors.

Att hålla sig strikt till de 222 godkända hälsopåståenden som finns är inte aktuellt.

– Vår inställning är att marknadsföringen håller sig inom lagens ramar. Konsumentombudsmannen vill åstadkomma en strikt bokstavstolkning och det kommer missgynna konsumenterna i framtiden. Är man tvungen att marknadsföra sig med exakta, strikta ordalydelser kommer ingen att förstå, säger Katarina Ladenfors.