Ingen vill ta ansvar när taket föll ned

Ingrid som fått delar av innertaket nedrasat i sin lägenhet.
Ingrid levde med rädslan att mer av taket skulle falla ned på henne.

Ingrid bor i en bostadsrättslägenhet i Hägersten utanför Stockhom. En dag rasade hennes tak i hallen in. Efter en tid rasar ytterligare en bit tak i lägenheten ned, men ingen vill ta ansvar - inte hennes försäkringsbolag och inte bostadsrättsföreningen.

- Jag satt och tittade på tv och rätt som det var hör jag världens smäll, berättar Ingrid Pettersson. Jag höll på att få hjärtslag. Jag vänder mig om, och får se att hela taket är nere. Jag visste inte vad jag skulle göra, det såg ut som kriget farit fram.

Hon betalar renoveringen på 5000 kronor. Men inte länge efteråt, rasar ett annat tak i lägenheten.
- Jag hade varit ute, och när jag kom in låg hela taket på golvet. Tur i oturen att jag inte var hemma, då hade jag fått det där i skallen och hade varit död vid det  här laget.

Ingrids försäkringsbolag Länsförsäkringar säger att det självklart är bostadsrättsföreningens ansvar. Men ordförande i föreningen Korsriddaren (HSB), Bernt Larsson, säger att det är Ingrids eget eller hennes försäkringsbolags ansvar.
- Det är glasklart, säger han, föreningen har inget ansvar. Man får ta dit någon inspektör och kolla taket.

Kostnadssmäll
- Jag trodde inte det var mitt ansvar, jag kan väl inte veta när ett tak hänger löst, jag går ju inte och knackar i taken varje månad, eller varje vecka och tänker att nu är taken lösa, säger Ingrid.

Ingrid tar in offerter från byggfirmor som konstaterar att hon måsta byta tak i alla rum utom i sovrummet. Det är tydligen bytt av någon tidigare ägare, då det rasat in. Omkring 90 000 kronor kan det komma att kosta.

Peder Halling, jurist på Bostadsrätterna, menar att det är svårt att hävda att det är ”glasklart” var ansvaret ligger någonstans.
- Det är snarare precis tvärtom, det är en riktig gråzon, säger han.

"Bedrövligt"
- Det är bedrövligt att en enskild konsument blir skjutsad fram och tillbaks mellan försäkringsbolaget och föreningen, säger Mats Sjögren på Konsumenternas försäkringsbyrå. Ingen vill försöka hjälpa henne att komma framåt i det här, utan lämnar henne helt ensam i den här svåra situationen. Det är mycket, mycket beklagligt.

- Målningen och förarbetet för att kunna måla taket, det är hennes ansvar, men inte själva putslagret, förklarar Peder Halling. Knäckfrågan är ju, vad hör till lägenheten?

Han säger att det framgår att bostadsrättshavaren har ett ytskiktsansvar. Du ansvarar för det du med din hand kan ta på och med ditt öga se.
- Det tjocka putslagret är mer en del av fastigheten än det är av lägenhetens ytskikt, slår Peder Halling fast.

Vill inte "leka jultomte"
- Vi som bostadsrättsförening kan inte leka jultomte och gå in i just det här fallet och betala en renovering som hon själv ska stå för, förklarar ordföranden Bernt Larsson. Vi måste behandla alla lika. Det är tråkigt men så är det, ingen vill ta ansvar. Jag förstår att det inte är roligt.

Trots att det tagit tvärstopp hos både förening och försäkringsbolag behöver inte Ingrid misströsta - än finns det hopp. I det här läget kan hon:

1) Begära ett skriftligt svar från Länsförsäkringar att de inte tänker ersätta henne. Det svaret kan hon sedan få omprövat.

2) Om inte försäkringsbolaget ändrar sig, kan hon vända sig till ARN, Allmänna reklamationsnämnden, för att få ärendet prövat.

3) Vända sig till Hyresnämnden, som kan medla mellan henne och föreningen. Det är gratis.

4) Vända sig till Bostadsrättsnämnden, som löser tvister genom skriftliga utlåtanden.

5) I sista hand, gå till domstol.