SVT2Tisdagar 20.30

Klämmiga kläder - bevisat bra eller bluff?

Foto: SVT

Nu säljer butikerna kläder som påstås förbättra resultaten och förebygga skador för den sportige. Plus har tittat närmare på fenomenet kompressionskläder.

I åratal var den klassiska springklädseln ett par lösa shorts och en t-shirt. Men precis som allt annat så utvecklas och förändras också träningskläderna. Nu finns det plagg som andas och transporterar bort fukt från kroppen. Det finns också kläder som håller dig varm på vissa delar av kroppen men släpper igenom luft och svalkar på andra delar.

Kompressionskläder är en av de senaste och stora trenderna. Det är träningskläder som sitter åt ordentligt och påstås stärka blodgenomströmningen, förebygga träningsvärk, ge stabilitet och bättre resultat. En del tillverkare hävdar att det är vetenskapligt bevisat att deras kläder hjälper musklerna att prestera bättre under längre tid.

Många motionärer är positiva till kompressionskläder:

– Jag gillar att det klämmer åt bra, det ger en katapultkänsla, säger en löpare som Plus fångar i spåret.

Men de experter som Plus talat med pekar på att det finns för lite forskning på området.

För lite forskning

– Studierna är motstridiga. Det finns inget entydigt resultat och vi vet inte vilka specifika rekommendationer vi kan ge vid specifika idrotter. Effekten för en vanlig motionär är dessutom försumbar. Andra faktorer som din egen träningsgrad har en överlägsen betydelse jämfört med om du har kompressionsplagg eller inte, säger Johan Ullman, läkare och personlig tränare.

Helena Andersson, forskare och riksinstruktör i fysiologi på Svenska Fotbollförbundet har för Plus räkning tittat på de forskningsresultat som sportkedjorna hänvisar till:

– Det finns inte så jättemycket studier och de som finns är väldigt spretiga. Det är stor skillnad på antalet försökspersoner som ingår och vilken sorts kompressionskläder som man har använt. En del studier har visat vissa positiva effekter medan andra inte har visat några effekter alls. Det finns inte tillräckliga bevis än så länge, säger Helena Andersson.

Maria Wiezell, konsumentvägledare på Sveriges Konsumenter, tycker att kunden ska vara skeptisk på påståendena i reklamen om vetenskapligt bevisat:

– Det är ju butikskedjan som du i första hand har kontakt med och de måste kunna prata för den produkt som de säljer. Du ska ställa frågor till butiken och du ska ställa krav på butiken.

Sover i kläderna

Hur resonerar då de stora butikkedjorna? Såhär säger tre representanter:

– Kompression leder till ökat tryck, som leder till ökad cirkulation, vilket i sig ger mindre träningsvärk. Sedan kan jag inte lova i vilken grad det gör det, det har jag varken kompetens eller befogenhet till. Själv sover jag i mina kompressionskläder efter ett tufft pass, och jag skulle aldrig sälja något som inte funkar, säger Johan Carlander, ägare av Prestationskläder.

– Vi säljer 2XU kompressionskläder och som lokalt tillval Skins. Vi har stor efterfrågan på framförallt tightsen för passformen och slitstyrkan. Vi har inte tolkat efterfrågan som att kunden söker just snabbare återhämtning, så det är inget fokus för oss, säger Morten Broby, inköpschef, Team Sportia AB.

– På Stadium säljer vi både egna och externa varumärken som Adidas, Nike och Puma med flera. Kompressionsprodukter har stor efterfrågan från konsumenter. Vad gäller de tekniska och vetenskapliga bevisen för varje enskild produkt hänvisar vi till respektive företag som utvecklat produkten, säger Ebba Seidlitz, PR & Information Manager på Stadium.