SVT2Tisdagar 20.30

Konserten blev tre gånger så dyr

Kvinna sjunge i mikrofon. Man med gitarr.
Biljetter till sommarens konserter med Beyonce och Coldplay var hett eftertraktade. När Plus jämför konserternas biljettpriser hittar vi andrahandsbiljetter som blev mångdubbelt så dyra som förstahandspriset.

När Plus granskar andrahandsmarknaden hittar vi konsertbiljetter som säljs långt mycket dyrare än originalpriset.

Det är oftast några få bolag som sköter biljetthanteringen vid större evenemang i Sverige och när stora artister som Beyonce och Coldplay kommer hit blir det ofta ett väldigt högt tryck. 

Men det är inte bara privatpersoner som köper biljetterna. Även en del företag är snabba med att köpa upp ett större antal biljetter för att sedan sälja dem vidare till desperata konsertbesökare – men då till ett betydligt högre pris. 

Extrema prishöjningar 

När Plus jämför några utvalda konsertbiljetter på första- respektive andrahandsmarknaden så hittar vi fler exempel på extremt stora prishöjningar. 

Till exempel höjdes priset för bästa ståplats på Beyonces konsert i Stockholm i somras med 168 procent. På Coldplays konsert var ökningen för samma sorts biljett 209 procent, alltså mer än tre gånger så dyrt. 

–Det här kan inte vara rätt. Jag tycker att de som säljer är oseriösa ockrare som lurar kunder på pengar, säger Rolf Arvehell, en av många konsertälskare som har betalat ett markant högre pris på andrahandsmarknaden. 

LÄS MER: Tjänar miljoner – så motiverar företagen priserna.

Inte olagligt 

I Sverige är det inte olagligt att sälja biljetter i andra hand till högre pris, eftersom det råder fri prissättning. I flera andra europeiska länder finns det dock förbud mot att sälja biljetter vidare till ett högre pris. 

Förstahandsförsäljarna av biljetter har vid flera tillfällen försökt få stopp på andrahandsförsäljningen, men har stött på patrull. Bland annat för att Konsumentverket ansett att det inte går att begränsa en köpares rätt att sälja vidare. 

"Branschen måste ta eget ansvar" 

Även konsumentministern Per Bolund menar att lagstiftning kan vara vanskligt. 

–Problemet med att lagstifta mot detta är att det handlar om en digital marknad, som går att sköta varifrån som helst i världen. Jag tror att det är bättre att försöka få marknadsaktörerna att själva ta ett ansvar, säger Per Bolund. 

Plus: I andra länder, till exempel Norge, finns det lagstiftning mot vinstdrivande andrahandsförsäljning. Kan det vara något för Sverige? 

–Vi har sett att det inte är en hundraprocentig lösning då marknaden har flyttat till andra länder. Då kan det till och med bli svårare att påverka de problem som finns kvar, för som nationell politiker har du svårt att påverka det som händer i andra delar av världen.

Se hela granskningen i Plus den 13 oktober, 21:00 i SVT1 – eller i SVT Play.