"Konsumentfrågor är det viktigaste, roligaste och sexigaste som finns"

Karin Adelsköld, programledare för konsumentprogrammet Studio Plus.
Karin Adelsköld, programledare för konsumentprogrammet Studio Plus.

Vi tog ett snack med programledaren Karin Adelsköld inför premiären av det nya programmet Studio Plus.

Hur känns det inför premiären?
Det känns roligt, men nervöst. Jag har ingen aning om vad folk kommer tycka om en underhållande konsumentshow. Jag tycker ju konsumentfrågor är det viktigaste, roligaste och sexigaste som finns. Alla kanske inte håller med om det, men det är det jag tänker bevisa.

Hur vill du beskriva programmet?
– Det är ett program som handlar om hur du blir en smartare konsument. Alltså hur du sparar pengar och tid. Vi har tre experter i studion som svarar på frågor men så är jag också ute och Wallraffar som konsument: hur krävande kan man bli som kund innan man blir utslängd från en affär?

Programmet bygger mycket på tittarfrågor. Vilken är den roligaste frågan ni fått in?
– Har man rätt att byta en chipspåse om chipsen är för små så de inte går att dippa med?

Har man det?
– Ja, om det är många som är krossade och man inte äter ur påsen innan man går tillbaka med den, då har man det.

Vilka är de vanligaste frågorna ni får in?
– Många har frågor om oschyssta abonnemang som de övertalats att ta eller till och med lurats in i. Vi får också många frågor om vad som gäller när man handlar på nätet.

Har något svar från panelen överraskat eller förvånat dig?
– Ja! Micael Dahlén hade en rolig och mycket okonventionell lösning på problemet med dyra födelsedagspresenter till barnens kompisar. Han föreslog att man skulle köpa en present för flera tusen för att på det sättet få föräldrar att ta upp problemet och börja prata med varandra. Jag hoppas han menar att han skulle köpa den på öppet köp…

Vilka konsumentfrågor klappar ditt hjärta extra för?
– Alla frågor som handlar om att någon blivit lurad av ett företag. Det finns så mycket rättigheter som vi har som konsumenter, men företagen försöker ofta utnyttja att vi inte känner till dem. Det gör mig rasande.

Vilket är ditt sämsta konsumentminne?
– Det var i första klass på mitt livs första skolresa och hade jag sparat pengar för att köpa en polkagris i Gränna. Eftersom jag är uppvuxen mitt i skogen var det enormt stort att få handla i en affär helt själv för första gången. Darrande lämnade jag fram min hundrasedel och tog sen polkagrisen och sprang. Och glömde helt att ta emot växeln! Det blev många tårar efter det. Sen dess har jag alltid kollat att växeln stämmer...

Och ditt bästa konsumentminne?
– När jag vandrade i fjällen och besteg ett högt berg. Jag hade missuppfattat hur lång tid det skulle ta och hade bara lite vatten med mig. Men uppe på toppen låg ett litet café! Mitt i ödemarken. Det kaffet med macka efter flera timmars klättrande var ljuvliga.

Studio Plus har seriestart torsdagen den 10 september kl 22.00 i Kunskapskanalen, direkt efter Plus i SVT1.

Du hittar webbmaterialet samlat under fliken Studio Plus här på sajten!