Köpta upplevelser rann ut i sanden

Annika Renheim
Annika Renheim trodde hon hittat den perfekta presenten till sin bror genom Zuperbox.

Flera personer som köpt presentkort på upplevelser via företaget Zuperbox känner sig lurade. De har inte kunnat boka in tider, och inte heller kunnat reklamera.

Att ge bort en upplevelse som en personlig present är populärare än någonsin. Men för några personer som Plus har träffat gick drömmen i kras. De har använt Zuperbox, ett av bolagen som säger sig ordna det praktiska kring upplevelsen enkelt och snabbt via internet.

– Det kändes helt perfekt att ge brorsan chansen att få åka med i en nascar i Miami medan han var där – han älskar bilsport och det här var rena drömmen, säger Annika Renheim från Tullinge.

Inget blev klart efter preliminärbokningen och till slut fick Annikas bror inget annat än erbjudande om åktur i en annan stad.

Inga tider

Huddingebon Öslem Taskins pojkvän är också biltokig och fick presentkort på att köra Ferrari. Istället möttes han av sena avbokningar och bortförklaringar från företaget, som inte heller ville ge några pengar tillbaka.

För Anna Lotegen i Stockholm handlade det om att unna sig själv en upplevelse hon länge drömt om: att köra enduro. Hon handlade hos Zuperbox, men när hon skulle boka fanns det inga lediga tider och det var svårt att få kontakt eller besked från företaget.

Ägarjakt

När Plus gräver vidare visar det sig att Zuperbox tycks ha marknadsfört upplevelser med ett företag som man inte ens haft kontrakt med. Latte Eklund hittade sitt företag på hemsidan av en slump, och det tog lång tid att få det bortplockat. Zuperbox menar att Eklund bara blandat ihop sajten med en konkurrents.

Konsumentverket har fått många anmälningar mot Zuperbox, men det har varit svårt att få tag i personerna bakom företaget. Uppgifter om ägare saknas i bolagsregistren, och Plus tar hjälp av journalisten Anders Nyman som driver en konsumentsajt för att spåra upp de ansvariga.