Kritiserat saldotak ska ses över

chat mellan kund och kundservice på Tele 2
Chatkonversation mellan kund och kundservice på Tele 2.

Tele 2 lovar nu att undersöka hur de kan förbättra sin tjänst saldotak. Samtidigt säger företaget att tjänsten inte ska ses som ett fullständigt skydd.

Sara Elmire Matthis är inte den enda som är kritisk mot hur Tele 2:s saldotak fungerar.

Konsumentverket har fått in en anmälan mot Tele 2 om vilseledande reklam och ojust marknadsföring. Kunden är missnöjd med att hon kunnat ringa för mer, trots att hon satt en spärr på 200 kronor. 

”fullkomligt värdelöst med saldotak, tack för att ni lurat mig på pengar och ha en fortsatt trevligt dag”,  skriver den uppretade kunden till Tele 2:s kundtjänst i en chattkorrespondens.

Mobiloperatörerna är skyldiga att erbjuda en tjänst som saldotak. Tjänsterna går under olika namn, men gemensamt är att kunderna själva får bestämma en nivå när abonnemanget ska spärras.

På olika sätt

Däremot fungerar systemen med registrering av samtal på olika sätt.

Enligt Hans G Larsson, informationsansvarig på Telia, har deras system ingen fördröjning i registreringen av samtal. Den abonnent som använder Telias tjänst kostnadskontroll får ett varnings-sms när samtalskostnaden närmar sig spärrnivån. När taket är nått, stängs abonnemanget för utgående samtal.

- Såvida vi inte drabbas av tekniska fel ska det inte finnas någon fördröjning, utan det görs körningar hos oss flera gånger i timmen. Det finns en viss fördröjning när det gäller registrering av samtal som man ringer utomlands, men det varnar vi för på vår hemsida, säger Hans G Larsson.      

”Måste vara självkritisk”

Comviq erbjuder också tjänsten saldotak, men liksom hos Tele 2 finns en fördröjning i registreringen av samtal. Comviq har uppmärksammat detta. Därför har företaget infört ytterligare en tjänst som de kallar kostnadskontroll, där abonnemanget spärras för allt som kan innebära en högre kostnad än den som är avtalad.

- Vi tycker att branschen måste vara självkritisk. Om man kallar något för ett ”tak”, så förväntar sig säkert kunden att det ska vara ett tydligt stopp där, säger Oliver Carrà, presschef på Comviq.

Tydligare information

Malin Livhage, presschef på Tele 2, säger till Plus att kunden kan få information om hur saldotaket fungerar via hemsidan. Där står: ”Det kan dröja upp till 24 timmar innan saldotaket slår in efter att du nått ditt valda saldotak”. På en annan sida står ”Det kan dröja upp till 48 timmar innan saldotaket slår in efter att du nått ditt valda saldotak”.

Kanske inte glasklart för kunden vad det innebär?

- Vi ser att det råder en oklarhet. Jag har nu initierat ett arbete där vi ska se hur vi kan bli tydligare i informationen och även om det är möjligt att förbättra systemet.

Eftersom andra operatörer har registrering av samtal flera gånger i timmen, måste det ju vara tekniskt möjligt för er också?

- Nu utgår jag ifrån det system som Tele 2 har, vi ser över möjligheterna till att ha ett system som signalerar i realtid.

Malin Livhage säger att saldotaket inte ska ses som ett fullständigt skydd.

- Vi är enligt lag skyldig att erbjuda den här tjänsten och vi ska också erbjuda kunden flexibilitet. Men vill man känna sig helt trygg rekommenderar vi våra kunder att använda vår spärrtjänst, pinkod till telefonen och lösenordskod. Om man blir bestulen på mobilen ska man spärra abonnemanget så fort som möjligt och polisanmäla händelsen.