SVT2Tisdagar

Många miljoner brinner inne i affärernas bonussystem

En hand som håller i tre bonuscheckar.
Bonuscheckar bra lockbete för att få kunder till butiken.

Trots digitaliseringen kommer butikernas bonuscheckar fortfarande på posten.

Många butiker delar då och då ut en liten bonus till sina stamkunder. Tanken är att man ska komma tillbaka till butiken och göra ett nytt köp, samtidigt som man får känna sig duktig och ekonomisk när man använder bonuslappen.

I början var det stämpelkort vi bar omkring på. Efter tio stämplar kunde man få en gratis biltvätt eller en hundring i rabatt. Sedan kom medlemskorten som ska dras i kassan i varje butik. Det systemet finns fortfarande kvar men allt fler butiker har gått över till att medlemskap registreras på personnumret.

Missar 140 miljoner i bonus

Plus har granskat 32 butiker som alla har bonussystem. Det är långt ifrån samtliga och vi vet heller inte hur många kunder som faktiskt samlar bonuspoäng. Baserat på utdelningsgrad och företagens omsättning framgår att de vi tittat på tillsammans kan dela ut ungefär 2,8 miljarder kronor i bonus. Ungefär fem procent av bonuscheckarna används aldrig vilket gör att konsumenterna missar omkring 140 miljoner kronor varje år.

Vore det inte enklare att överföra bonusen direkt till medlemskorten istället för att skicka hem kuponger på posten?

Enligt Jens Nordfält, doktor vid handelshögskolan i Stockholm, är det fortfarande viktigt för kunderna att butikernas bonusprogram kommer i form av något man kan ta på.

– En gåva som har fysisk form är starkare än en gåva som bara kommer som ett meddelande. Det gäller även sådant som mjukvara i datorer eller försäkringar där tjänsten är själva värdet. För att kunna sälja sådant måste man ofta ha en liten låda eller en liten bok man skickar med folk hem.

Jens Nordfält tror att bonussystemen så småningom kommer att bli mer digitaliserade och kanske hamna i mobiltelefonen men att kupongsystemet än så länge är för effektivt för att läggas ner.

Påminner om butik

Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk Handel, håller med.

– Papperslapparna kommer successivt att försvinna men idag skapar de kö i kassorna.

Enligt honom är själva syftet med bonuscheckarna att påminna kunden om vilken butik de ska handla i. Att en viss procent av pengarna aldrig utnyttjas är inget affärerna gläds över.

– Då missar man poängen med hela systemet. I en värld där du har butiker överallt, fysiskt och digitalt, dygnet runt och du nästan kan handla när du sover, då behöver handlarna påminna om att man ska handla hos just dem, säger Jonas Arnberg.

Själv glömmer han alltid sina bonuscheckar hemma.

– Jag har en hög sådana hemma bredvid bilnycklarna men jag kommer aldrig ihåg att ta med dem. Själv skulle jag vilja att framtidens butiker följde mig och mätte mig så att det bara finns skor i min storlek och maträtter jag äter framför mig när jag går in i affären, men där är vi inte än, säger Jonas Arnberg.