Mat som heter något den inte innehåller

Mathias i affär
Mathias Andersson fortsätter matgranskningen. Den här guacamolen innehåller 1,5 procent avocado.

Guacamole som innehåller 1.5 procent avokado, smördeg utan smör och räksoppa med två räkor. Listan kan göras lång med livsmedel som heter något de inte riktigt innehåller. Men får det vara så?

V har fått in en massa tips från er tittare där ni har hittat produkter som man tror ska innehålla en viss ingrediens men knappast gör det. Ta till exempel Guacamole style dip från Santa Maria som bara innehåller 1,5 procent avokado, en hel del soppor av olika slag, både färdiga och pulversoppor som man blandar till själv. Det är smördeg utan smör, tryffelolja med enbart tryffelarom och chilisås med knappt någon chili.

Hur mycket är då 1,5 procent i guacamolen? Mathias Andersson mäter och väger och kommer fram till att det är kanske en tesked avocado.

– Chilisås hot, där ser man en chilifrukt på framsidan, berättar Mathias Andersson. Om man tittar på innehållet till den här så innehåller den 0.04 procent chilipeppar. Det är så lite så det blir bara en liten, liten spets.

En champinjonsoppa innehåller 4,5 procent svamp – det motsvarar knappt en halv svamp till en soppa för tre personer. I en räksoppa som innehåller 4 procent räkpulver, alltså malda räkor, hur många räkor blir det? Jo, två räkor som tre personer ska dela på. Så här kan man fortsätta med en mängd livsmedel.

Skratta eller uppröras?

Mats-Eric Nilsson är journalist och författare med debatt- och reportageböcker om livsmedel och matkvalitet som sitt specialområde. Att matvaror innehåller lite eller inget av den ingrediens man tycker är självklar är ingen nyhet för honom.

– Ja, tyvärr är det rätt vanligt, konstaterar han. Och trots att debatten har pågått i flera år om att konsumenter blir lurade för att man trixar med produktnamn och förpackningar så är det fortfarande lätt att hitta sådana här exempel.

Guacamole-dippen som innehåller en tesked avocado, vad tycker han om den?

– Man kan ju skratta åt det eller så kan man tycka det är upprörande, säger Mats-Eric Nilsson. Men framförallt så är det märkligt. Det är tur att det finns en innehållsförteckning. Där finns alla problemen listade.

Han förklarar att om du använder 1,5 procent avokado istället för kanske 90 procent, så uppstår en serie problem med produkten. Du måste sätta till aromämnen, färgämnen och konsistensmedel, helt enkelt massor av tillsatser för att skapa en illusion av originalprodukten.

– Det konstiga är att alla konsumenter man pratar med tycker att man blir lurad. Hur kan man ha smördeg utan smör, hur kan man ha produkter som är översållade med en viss vara på förpackningen och sedan så innehåller den nästan ingenting eller ibland faktiskt ingenting?

Livsmedelsverket förklarar

Lena Wallin är statsinspektör på kontrollstödsenheten hos Livsmedelsverket. Mathias Andersson tar med sig några livsmedel till henne.

– Tittar man på bilden så känns det inte särskilt rättvisande. Bilden ska spegla innehållet, säger hon om champinjonsoppan.

Så den där är inte godkänd enligt Livsmedelsverket tycker du?

– Nej, jag tycker att den här skulle kunna betraktas som vilseledande när det gäller bilden.

Att det bara är 4,5 procent svamp, är det okej?

–  Ja, vi har ju inga minimiregler som säger hur mycket det måste vara i en produkt utan reglerna är sådana att man ska mängdangivelse för de här ingredienserna som vi tror är avgörande för köpet och det har man ju gjort här.

Smördeg då, den innehåller ju inget smör?

–  Nej, den här är lurig. När de här reglerna togs fram för ungefär 16 år sedan så fick vi i Sverige undantag för vissa produkter, till exempel smördeg. Av tradition i Sverige har vi tillverkat smördeg av margarin och ibland smör. Så man får tillverka smördeg idag på margarin utan att det blir vilseledande.

Det är nåt som inte är okej här, tycker Mathias Andersson.

– Antingen är det ni som inte har gjort ert jobb, eller är det fel på lagen? frågar han.

–  Nej, jag tror att du sätter fingret på det. Det är vansinnigt mycket produkter där ute. För oss handlar väldigt mycket om livsmedelssäkerhet, så märkning kommer ibland i skymundan, säger Lena Wallin.

Santa Maria byter förpackning

Mathias Andersson ringer Sanda Flodström som är kommunikationschef på Santa Maria, och frågar varför de säljer en guacamole som knappt innehåller avokado.

– Vi säljer inte en guacamole utan vad vi säljer är en dip guacamole style, svarar hon. Och det viktiga är inte halten avokado utan det viktiga är att det är en god dip som dessutom ska ha bra konsistens, den ska vara hållbar i rumstemperatur och vi vet att våra konsumenter uppskattar den här smaken och att det är en uppskattad produkt.

– Jag beklagar om det är så att namnet är otydligt, för vi tycker att vi är tydliga med att det inte är en klassisk guacamole. På senaste tiden har vi faktiskt diskuterat det och för att ytterligare förtydliga så har vi beslutat att vi ska byta namn och förpackningsdesign på produkten.

Campbell svarar

Campbell gör både räk- och champinjonsoppan, och Jennifer Stureson, marknadschef på Campbell Soup Sweden AB, svarar per mejl:

”Vårt fokus är att producera kvalitativa, lättlagade och prisvärda livsmedelsprodukter med god smak... Namnet på produkten refererar till den huvudsakliga smaken på produkten, men vi arbetar även med andra ingredienser i produkten för att hitta en god välbalanserad smak... Naturligtvis följer vi lagstiftningen gällande märkningen av våra produkter.”