SVT2Tisdagar 20.30

Nya konsumentjänsten fick motsatt effekt

man intervjvuas
Niclas Sturesson, ordförande i Konsumentvägledarnas förening.

En halv miljon svenskar saknade konsumentrådgivning – då sjösatte riksdagen tjänsten Hallå konsument, som skulle minska den siffran. Nu kan Plus avslöja att siffran istället har ökat, med över 250.000 på ett år. Ändå försvarar konsumentministern tjänsten.

År 2012 tillsatte regeringen med konsumentminister Birgitta Ohlsson (L) i spetsen en utredning som skulle stärka konsumentskyddet. Civilutskottet och riksdagen klubbade sedan igenom förslaget och resultatet blev tjänsten Hallå konsument.

Målet med den rikstäckande upplysningstjänsten var att de 523.000 svenskar som stod utan konsumentrådgivning i sin kommun skulle bli färre. Syftet var inte att staten skulle ersätta utan komplettera konsumentskyddet. Men redan innan förslaget blev verklighet höjdes en varningsflagg, då Konsumentvägledarnas förening skrev ett remissyttrande till regeringen och menade att tjänsten skulle få motsatt effekt.

– Vi ansåg att det skulle uppmuntra kommunerna att skära ner i sin egen konsumentvägledning då staten hade sin egen, säger föreningens ordförande Niclas Sturesson till Plus.

Lägsta siffran på tio år

Konsumentvägledarnas farhågor slog in. Varje år kartlägger nämligen Konsumentverket hur läget ser ut i landet och på måndag blir rapporten officiell. Redan nu kan Plus avslöja delar av den:

Sedan Hallå konsument infördes 31 mars 2015 har följande hänt:

  • De 523.000 svenskarna som saknade konsumentvägledning har inte blivit färre. Siffran har i stället ökat och i dag saknar 780.000 konsumentvägledning.
  • I fjol fanns det lokal konsumentvägledning i 270 av landets 290 kommuner. Nu har ytterligare 11 kommuner försvunnit från den listan.
  • 18 årsarbetskrafter har försvunnit och antalet är nu nere på 107 – den lägsta siffran på tio år.

Fler frågor, färre vägledare

Niclas Sturesson tycker att rapporten är alarmerande.

– En konsumentvägledare måste i dag motivera sin existens i sin kommun, samtidigt som frågorna bara blir fler. Specialisterna har försvunnit och ersatts med generalister, i många fall i ett kontaktcenter i kommunen.

Sturesson fortsätter:

– Tanken var inte att Hallå konsument skulle ersätta den lokala vägledningen. Det är en upplysning och inte en rådgivning, då är det en expert du ska träffa.

Ministern försvarar Hallå konsument

I fjol beskrev nuvarande konsumentministern Per Bolund (MP) vikten av den lokala konsumentrådgivningen i en debattartikel i Norrköpings Tidningar. I en kommentar till Plus säger nu Bolund att det är oroande att den kommunala konsumentvägledningen minskar och att det har pågått under en längre tid:

”I början av året träffade jag kommunala företrädare för att diskutera betydelsen av den lokala konsumentvägledningen och regeringen satsar 10 miljarder kronor för att stärka välfärden i kommunerna, där konsumentvägledningen är en viktig del. Den nationella upplysningstjänsten Hallå konsument har dock bidragit till att det totala antalet konsumentfrågor som besvarats har ökat med 37 procent sedan tjänsten lanserades.”