SVT2Tisdagar 20.30

Plus testar bilrubbing

Röd bilhuv indelad i fyra lika stora partier. Till höger syns armarna från en person som arbetar med polermaskin på ett av partierna. Stor skillnad syns mellan de polerade och opolerade områdena.
Det syntes stora skillnader i resultat i Plus bilrubbingtest.

Har billacken tappat lystern? Då kan rubbing vara en lösning. Plus testar fyra flytande varianter och jämför användarvänlighet, arbetstid och slutresultat.

För den som vill hålla billacken blank krävs en del jobb. Solljus, syre och vägsalt är några saker som kan skada den. Med rubbing, som är en sorts slippasta, kan du få bort smårepor och missfärgningar så att bilen får tillbaka sin forna färg och glans.

Plus testar fyra flytande produkter: billiga Hamron, lite dyrare Meguiar’s och Sonax, och slutligen den dyraste Menzerna.

Deltest 1: Användarvänlighet

Först låter vi ett gäng bilentusiaster bedöma hur produkterna är att jobba med. Vi ger dem en skruttig nytvättad bil, och en dag på sig att testa. Eftersom förpackningarnas instruktioner och design ingår i bedömningen så anonymiseras inte produkterna.

TV: Se panelens bästa rubbingtips i ett av klippen.

–En bra rubbing ska vara lätt att torka bort och den ska inte klumpa sig, torka eller fastna i polertrissan, säger Sally Strand, billackerare.

Sämst omdömen får Hamron som panelen tycker ger dålig glans och är trögjobbad. Klar favorit blir Meguiar’s.

–Den var lätt att jobba ut, det blev inga rester kvar när man torkade bort, den hade hög glansfaktor och reporna försvann i stort sett, säger Jenny Strand Lundgren.

TV: Se mer om vad panelen tycker i huvudklippet.

Deltest 2: Tid

För att kolla hur lång tid det tar att få ett färdigt resultat med produkterna kallar vi in bilvårdsteknikern Roald Johanneson. Han får i uppdrag att rubba fyra lika stora ytor (ca 40x40 cm), på ett så likvärdigt sätt som möjligt, med dom olika rubbingarna. Även han får en äldre, nytvättad bil att testa på.

Roald använder en oscillerande polermaskin och rubbar varje yta i två minuter. Därefter kontrollerar han resultatet, och fortsätter så länge som krävs för att få till ett, enligt honom, godkänt resultat med varje produkt. Testet utförs som ett blindtest.

Skillnaderna blir tydliga. Klart långsammast och mest svårjobbad är billiga Hamron, som Roald tvingas handgnugga på slutet för att alls få till ett godtagbart resultat.

–Jag tycker personligen att med de rubbingar och lackrengöringar som finns idag så ska man inte behöva gå på och handpolera på detta vis, säger Roald.

Snabbast resultat får han med Meguiar’s och Menzerna.

Deltest 3: Yta

Slutligen låter vi en expertjury bedöma resultatet som de olika rubbingarna gett på billacken. I juryn får bilvårdsteknikern Roald sällskap av Miki Holmberg, motivlackerare, och Jarkko Kuismin, försäljare och utbildare inom bilvårdsprodukter.

Även här går det dåligt för billiga Hamron.

–Det är väldigt mycket oxid kvar, konstaterar Jarkko när han studerar lacken.

Kampen mellan Menzerna och Meguiar’s blir hård. Menzerna bedöms ha gett det jämnaste resultatet, medan Meguiar’s har gett högst glans. Slutligen enas juryn om att ett jämnt slutresultat är att föredra, och Menzerna tar hem segern i momentet.

Sammanfattning

Snabbast resultat gav Menzerna och Meguiar´s. Meguiar´s blev klar favorit hos vår användarpanel, medan expertjuryn tyckte att Menzerna gav ett jämnare slutresultat. Kampen slutade alltså oavgjort, men på grund av sitt lägre pris så kniper Meguiar’s titeln Bästa köp. 

Bästa köp ─ Meguiar’s