SVT2Tisdagar

Plus testar att skicka paket

Fyra bruna paket med företagsloggor från olika frakbolag.
Vi kollar om paketen levereras hem, hur lång tid det tar och hur lätta tjänsterna är att förstå.

För den som ska skicka paket till jul kan det vara bra att börja fundera på frakten. Plus testar att skicka paket med hemleverans och kollar om fraktbolagen lever upp till sina löften.

Under det senaste halvåret har det rapporterats mycket i media om kunder som beställt paket med hemleverans, utan att få paketen hem till dörren.  

För att kolla hur fraktbolagens hemleveranstjänster funkar så testar Plus att skicka paket med fyra olika bolag: DHL, DB Schenker, Postnord och Bussgods. Vi kollar om paketen verkligen levereras hem, hur lång tid det tar och så jämför vi hur lätt det är att använda fraktbolagens beställningstjänster på nätet. 

Vi väljer billigast möjliga transportsätt med hemleverans till mottagaren och i paketen lägger vi en GPS-sändare för att kunna följa paketens väg över landet. Vi skickar paketen tur och retur från redaktionsmedlemmar i Umeå till privatpersoner utanför Järpen i Åretrakten och i Marstrand utanför Göteborg.

Delsträcka 1: Umeå – Marstrand

Snabbast transport från Umeå till Marstrand får vi med Bussgods, som tar två arbetsdagar. Resten av paketen kommer fram på tre arbetsdagar.  

– Alla har kommit på utsatt tid och varit hela. Allt har funkat bra, sammanfattar Jenny Fingal som är vår mottagare i Marstrand.

Delsträcka 2: Umeå – Järpen

Hem till Johan Åkerström utanför Järpen går den snabbaste transporten på två och en halv arbetsdag, och det är DHL som står för denna.

Samma eftermiddag levereras även Postnords paket, dock efter en del strul med själva beställningen på nätet. På grund av en teknisk begränsning i bokningssystemet visar det sig nämligen vara omöjligt att beställa hemleverans till Johans postnummer.

Efter totalt 40 minuter i telefonkö och kundtjänst erbjuds vi en lösning på problemet. Den innebär att vi måste skicka paketet utan hemkörning till ombud i Järpen, men att Johan därifrån kan boka gratis hemkörning med lantbrevbärarlinjen när paketet väl anlänt.  
 
Även Bussgods aviserar tidigt att paketet nått ombudet i Järpen, men enligt avin ska Johan själv hämta upp paketet hos ombudet, sju kilometer från Johans hem. Trots att vi alltså betalat för utkörning. 

När Johan ringer till ombudet får han veta att paketet inte kan köras ut till honom eftersom han bor för långt bort. Detta borde personalen på Bussgods i Umeå berättat när avsändaren lämnade in paketet, säger ombudet. Ombudet säger också att avsändaren kan få rabatt på nästa försändelse som kompensation. Men Johan måste hur som helst själv åka och hämta paketet.  

Sista paketet som levereras hem till Johan är DB Schenker, som tar 4,5 arbetsdag ifrån Umeå.

Beställningstjänstens användarvänlighet 

Som nästa steg i testet får våra testpersoner skicka tillbaka paketen till Umeå, återigen med hemleverans till mottagaren. Samtidigt ska de bedöma hur lätta fraktbolagens beställningstjänster är att använda.  

– Jag tycker att Bussgods hade det absolut enklaste förfarandet, konstaterar Johan Åkerström utanför Järpen. Postnord och DB Schenkers tjänster var också enkla, men hos DB Schenker kunde jag inte lämna paketet närmare än tio mil från där jag bor.

Värt att notera är att beroende på var du bor i landet så kan avstånd till närmaste ombud och terminal variera.

Klart krångligast enligt båda våra testpersoner var DHL:s tjänst, som ingen av dem lyckades förstå sig på. De tvingades istället åka med paketen till DHL:s terminal för att där få hjälp av personalen.  

– Mannen i kassan hjälpte mig. Han fick bakslag flera gånger och det slutade med att han var tvungen att ringa och fråga om hjälp, berättar Jenny Fingal i Marstrand.

– Han berättade att enda sättet att skicka med hemkörning var att skicka paketet med express. Fine, tänkte jag. Efter 40 minuter sitter lappen på paketet och jag får kvittot. Då kostar det drygt 1200 kr! Inte så förmånligt pris om man jämför med de andra, konstaterar Jenny. 

Även Johan fick problem på DHL-terminalen i Östersund, men till slut lyckades han med hjälp av personalen skicka paketet. För honom blev notan dock avsevärt lägre, bara 302 kr till skillnad från Jennys 1264 kr.  

Delsträcka 3 och 4: Marsstrand – Umeå, Järpen – Umeå

När paketen från Jenny och Johan väl kom iväg mot Umeå så gick DHL snabbast.

Postnord skickade inte ut någon förvarning innan paketet från Marstrand kördes ut till vår mottagare utanför Umeå, och eftersom mottagaren därmed inte var hemma var hon tvungen att själv hämta paketet hos ombud.  

Och ett av Bussgods paket kördes återigen inte ut till mottagaren, trots att vi hade betalt för utkörning.  

Sammanfattning 

Bussgods, DB Schenker och Postnords beställningstjänster var alla relativt enkla att förstå sig på och använda, men DHL:s fick underkänt. Vid en av försändelserna blev dessutom DHL:s paket avsevärt dyrare än de övriga paketen.  
 
Gällande hemleverans så fick Bussgods underkänt på två av fyra sträckor, eftersom paketen inte kördes ut från ombudet trots att vi hade betalat för utkörning. 

När vi lägger ihop alla transporter i hemleveranstestet så var Schenker långsammast, men eftersom de samtidigt klarade testet som helhet mest strulfritt, så utser vi dem till Bäst i test.

Bäst i test – DB Schenker

Hela inslaget ser du torsdag 17 november kl 21 i SVT1 – eller på SVT Play.